Ademen doen we allemaal, maar hoe?

 

Ik vind het heel leuk en inspirerend om onderwerpen te bedenken op yogagebied waarover ik iets zinnigs de wereld in kan brengen. In die zin weet ik waar ik naar toe werk. Tegelijkertijd heb ik wat gezucht en gesteund voor het eerste exemplaar van Nelleke’s Nieuws (en dit blog), en betrapte ik mijzelf er regelmatig op dat mijn ademhaling nou niet zo lekker mijn buik op en neer liet gaan, maar er toch iets krampachtigs was in mijn ademen. Dit gaf meer stress dan nodig was. Wel fijn dat ik mijzelf steeds kon corrigeren omdat ik dit proces van enige verkramping wel opmerkte. Maar andersom werkt het ook:

Bewust worden van hoe je aan het werk bent: toch met wat ‘moeten’ als tijdsdruk eronder of ontspannen geconcentreerd wetend waar je naar toe werkt. Bij het laatste is er meer kans dat je ademhaling rustig blijft en de buik doet meebewegen in plaats van vooral je borst en hoef je jezelf veelal minder tot de orde te roepen 😌.

 

 

Waarom het beter is te ademen door de neus:

Wanneer je elders op internet op zoek gaat waarom je beter door je neus kunt ademen in plaats van door de mond, dan kom je ook veel goede informatie tegen. Hier richt ik me op het volgende:

Ademen door de neus zorgt voor filteren, verwarmen en bevochtigen van de lucht. De neusgaten staan in verbinding met twee belangrijke levensenergiekanalen: Ida en Pingala genaamd. Zodoende trek je de prana, ofwel de levensenergie die in de lucht zit, het lichaam in.

 

Links en rechts

 

Het levensenergiekanaal Ida is geassocieerd met de maanenergie, het vrouwelijke, ontvankelijke en introverte karakter van de mens. Pingala is geassocieerd met zonne-energie, opwarmende energie, het mannelijke en extraversie.

Het linker neusgat Ida stimuleert de rechter hersenhelft, die op zijn beurt de linkerkant van het lichaam aanstuurt.

Het rechter neusgat Pingala stimuleert de linker hersenhelft, die de rechterkant van het lichaam aanstuurt.

 

Zelf ervaren

 

Heel praktisch: ervaar zelf maar welke manier van ademen beter voelt en meer verfijning van de energie geeft door eens het ademen door neus en mond af te wisselen. 

Het kan je bij de neusademhaling gaan opvallen dat je soms meer door het ene neusgat ademt en dan weer meer door het andere. Dit heeft met van alles te maken: Tijdstip van de dag, ben je actief bezig met iets, of ben je aan het mediteren? Ben je meer gericht op voelen of denken, ofwel activeer je meer de rechter- of linker hersenhelft, waar Ida en Pingala – zoals boven aangegeven – een connectie mee hebben?

Met andere woorden: Jouw energiesysteem is geassocieerd met hoe, waarom, wanneer, waar ( en ‘voelt het als waar’) en waarop jij je richt. Best interessant om eens op te letten hoe dit bij jou is, want beide, zowel het mannelijke als het vrouwelijke, vragen gedurende een mensenleven om in balans te worden gebracht.

In ieder geval is de neusademhaling van groot nut voor ons. Wees je hiervan altijd bewust.

 

 

Ademen is leven: een beter leven met beter ademen

 

Een lastig iets: leren beter te ademen. Het gaat erom dat je dan leert om niet te veel te ‘willen’ en niet te veel te ‘doen’. Het gaat om inzicht in de vanzelfsprekende adembeweging.

 

Een ademoefeningetje

 

Heel eenvoudig kun je bij jezelf vaststellen als je ontspannen op je rug ligt, hoe je lichaam vanzelf ademt. Wanneer je je handen op je buik legt, net onder de navel, zal bij de meeste mensen de onderbuik iets meebewegen. Wanneer dit nog niet zo is, kun je je aandacht iets anders richten: Stel je maar voor dat je in je bed ligt om te gaan slapen: je geeft je over aan Morpheus, zeggen ze wel eens (dan niet lekker liggen malen en aan morgen liggen denken natuurlijk). Alleen……. jij blijft je even bewust hoe je lichaam die overgang gaat maken naar de slaaptoestand. Voel nu nog eens met je handen of de adem meer naar onder de navel is gezakt? (zo niet, ook niet erg, gewoon zo nu en dan dit oefeningetje doen) Bij inademen komt de buik iets omhoog, bij uitademen daalt de buik weer terug. Het bovenstaande plaatje laat via de pijltjes duidelijk zien hoe ons middenrif – een stevige spierplaat die borst- en buikholte scheidt – beweegt wanneer de longen zich vullen bij de inademing of zich ledigen bij de uitademing.

 

Blog

Houd mijn blog in de gaten als je meer wilt leren over ademen en het actievere gebruik van het ademproces met genezingsdoeleinden, of gewoon om fitter te worden.

 

Interessant? Ik waardeer het als je dit deelt. Dank!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
Email this to someone
email
Categorieën: Ademhaling en Blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijf × drie =