Wat is yoga en wat zijn wij ?

Blog 1a – filosofisch

Wat is yoga en de vraag die hier nog voor ligt: WAT zijn we eigenlijk?

Bij de vraag: Wat is Yoga, denk je misschien aan alle yogavormen die tegenwoordig worden aangeboden. Het zijn er nogal wat. Alle behoren ze bewustwording, inzicht verwerven en eenwording te be(om)helzen.

Om tot een voor jou juist begrip van ‘eenwording’ te komen, kan yoga je helpen. Bij yoga, in de volksmond ok wel ‘rekken en strekken’ genoemd, zet je iets uiteen door dit rekken en strekken, en niet alleen lichamelijk. Na dit uiteen zetten ga je weer samenbinden, wat evenwicht of balans veroorzaakt en waardoor je ontspanning kunt voelen. Je voelt je veelal anders dan voordat je ging rekken en strekken. Waardoor voel je je anders en wat zet je uiteen en breng je weer bij elkaar of verbind je weer? Dit kunnen andere dingen zijn dan je nu misschien voor mogelijk houdt. Dit uit-een-zetten en weer samenbinden is feitelijk ervaring opdoen, waardoor inzicht in je leven kan ontstaan.
 
Wat onder de vraag ‘Wat is yoga’ ligt is de vraag wat wij als mens in de kern van ons wezen zijn. Wanneer je meer inzicht in jezelf zou krijgen, zou je wellicht helderder voor ogen krijgen wat goed voor je is en waar je happy van wordt. En ga je ook beter snappen wat de zin van yoga voor jou is.
Misschien hoef je ook minder therapieën te ondergaan van welke aard dan ook. Ook kun je bij het steeds bewuster worden van je echte eigen individualiteit kans gaan zien om meer te betekenen voor anderen. Waarom? Omdat je de verbinding met anderen dieper kan gaan beleven en ruime mogelijkheden gaat zien die elk individu in zich heeft om het leven vorm te geven op eigen wijze, ongeacht leeftijd!

 

Yoga uit-een-gezet

Hierboven sprak ik over ‘eenwording’: dit kan zonder nog verdere toelichting als vaag worden bestempeld. Ik doe een voorzichtige poging:

Wanneer wij ons vooral op de materiële wereld richten voor ons welbevinden en geluksgevoel, kun je het idee hebben dat je er bekaaid afkomt in je leven. Dit kan te maken hebben met eenzijdig gericht zijn op de driedimensionaal zichtbare wereld. Dat die wereld – zoals deze voor je tevoorschijn komt – geheel samenhangt met jouw manier van denken en je mate van bewustzijn, of liever gezegd bewuste zijn, kun je als vreemd ervaren, of zelfs als ‘zweverig-doenerij’. Een eenzijdige blik op eigen leven tegenover de wereld om ons heen wordt vaak niet herkend of het gevaar ervan wordt onderschat. Zoals je jezelf afgescheiden ‘denkt’ van de buitenwereld in een dualiteit van “IK en al het andere”, is de werkelijkheid anders.

 

Ik besta niet

Alles is van elkaar afhankelijk in zijn bestaan en zijn tevoorschijn komen in zichtbare beelden. Wanneer ik zo maar zou zijn ‘neergegooid’ in het universum zonder iets anders, zonder aarde onder mijn voeten, of zonder iets waar ik mijzelf als iets aparts kan herkennen van al het andere, dan zou ik mijzelf niet kunnen waarnemen, ik zou geen besef hebben van mijzelf, ik zou wellicht niet bestaan omdat ik mij niet kan vergelijken met iets dat ik niet zou zijn. Vandaar dat vaak wordt gezegd: de wereld is je Spiegelbeeld waardoor je levenservaring opdoet en je jezelf gaat zien in alles om je heen. Je eigen kinderen kunnen jou vaak het beste spiegelen.

 

Je kunt ook via yoga beoefening inzicht verwerven in jezelf en leren dat jij niet als afzonderlijk ik bestaat, zelfs niet kunt bestaan. Een vraagje tussendoor: Waarom zou je jezelf dan wel eens afvallen of – andersom – op de borst kloppen? Wie of wat val je dan af of klop je op de borst? Spannende vraag, toch? Want we zeggen ook wel eens: geef jezelf maar een schouderklopje als je iets goed voor elkaar hebt gekregen, want ‘een ander doet dat niet’.

 

En ik besta toch

Daarom vind ik yoga reuze boeiend, omdat je steeds weer anders kunt leren kijken naar jezelf. Want, tja, “jezelf wel of geen schouderklopje hoeven geven” houdt weer zo’n heerlijke tegenstelling in en houdt die (bewegende) relatie tussen de dingen waar ik het over ga hebben, in.

Je gaat beseffen dat er iets heel unieks in je is en dat is jouw eigenheid, je bewustzijn, je geweten, je herinneringen, je (geestelijke) vrijheid en verantwoordelijkheid voor de dingen die je maakt en graag wil laten voortbestaan, of … vernietigen.

Je kunt bewust kiezen voor dit of dat! Steeds meer in je volwassen leven kun je in zicht komen en zelfs ervaren dat jijzelf het centrum van het universum bent!

Tjee, dat is nogal wat en lijkt heel pedant om te beweren. Eerst zeggen dat we als ‘ik’ niet bestaan en dan ineens het centrum van het universum? Waar heb je het in vredesnaam over, zul je je nu afvragen.

Mijn ervaring is dat ik niet kan bestaan zonder mijn omgeving. Zonder ‘omgeving’ zou ik niet worden gezien en zonder omgeving zou ik mij niet kunnen spiegelen, noch weten dat ik besta, zoals boven al eerder aangegeven.

Doorgedacht besta ik als beweging (= energie) tussen wat ik denk dat ik zelf ben en wat ik denk dat die hele buitenwereld is. Vandaar bovenstaande uitdrukking “Ik ben het centrum van het universum” . Deze uitdrukking heb ik ook niet van mijzelf, maar is een citaat van mijn zeer gewaardeerde en geliefde yogaleraar wijlen Hans Wesseling.

Een universum heeft een centrum nodig en een centrum heeft een universum nodig om vorm te kunnen geven aan dingen, net als een dorp geen dorpskern kan hebben zonder dorp. Steeds maar weer die wisselwerking waar ik ook mijzelf steeds meer in ga herkennen. Eigenlijk ben ik niets en alles tegelijkertijd. Lekker vaag he! Maar wat dit (mij) wel duidelijk maakt en minder vaag is, is dat ik allerlei (zelf-)beelden heb die mij in mijn vroege jeugd zijn opgedrongen, ik mijzelf nog steeds opdring of die mij nog steeds worden opgedrongen. Nu ik meer voor mijzelf in zicht kom, leer ik mij los te koppelen van al die beelden, want er is oneindige ruimte om het verschil tussen ik en al het andere – en dit verschillen ben ik ! – vorm te gaan geven op – jazeker – mijn enige eigen unieke en dus vrije en creatieve manier. Zelf denken, heet dit ook wel … en zelf voelen niet te vergeten.*** Ik zal heel blij zijn als mijn lezers dit ook in zichzelf gaan herkennen en ook hierdoor vrijheid en blijheid ervaren.

 

Niet alles koek en ei

Uiteraard is niet alles alleen maar ‘koek en ei’. Juist niet misschien in eerste instantie, omdat we uitdagingen leren aangaan die minder prettig zijn of lijken bij aanvang, maar vanuit vertrouwen hebben, vrolijker kunnen uitpakken.

 

Hatha yoga ervaren

Bezig zijn met yoga is uit-een-zetten wat van nature een is, maar wij niet meer als eenheid – zoals eenheid als boven omschreven – ervaren.

In de lichamelijke hathayoga oefenen we hiermee door bijvoorbeeld de voeten in de grond te drukken en de armen in de lucht ver weg te strekken met de aandacht in de toppen van de vingers en tegelijkertijd in de voetzolen. Je geeft hierdoor de ademhaling meer ruimte en je kunt dan op deze eenvoudige manier al samenhang ervaren tussen de grond en de lucht boven je, wanneer je aandacht totaal gefocussed is op de lichamelijke houding en op de innerlijke beleving van die houding. Zo’n ervaring helpt je al om jezelf minder afgescheiden te zien van de omgeving, want het kan zo maar zijn als ik na zo’n oefening vraag: observeer jezelf nadat je deze houding hebt gedaan, kijk eens even naar je medecursisten, ervaar/voel je hen hetzelfde als toen je begon met de les? Het zijn subtiele verschillen, maar o-zo belangrijk om langzaamaan inzicht te krijgen in wat je bent: “Beweging tussen je innerlijk(e gerichtheid) en je uiterlijke omgeving”. De echte eenheidservaring kan komen door dit ‘bewegingsproces’ geheel te aanvaarden. Anders gezegd: een werkelijke eenheidservaring kan ontstaan door je aanvaarding van de voortdurende verandering die je in wezen bent. Hierdoor kan geestelijke en lichamelijke souplesse ont-staan (= niet statisch).

 

Tot slot

In een tweede filosofisch blog zal ik deels herhalen wat ik hier heb gezegd, maar toch net weer even anders. Kijk maar of het je blijft boeien.

Verder ga ik in een van mijn volgende blogs zeker een keer nader in op wat er gebeurt als we ons iets inbeelden, verbeelden en vervolgens uitbeelden. Denk maar vast aan betekenissen als: wat een beeldig jurkje, wat een beeld van een meid, wat een prachtig standbeeld, wat een vreemd denkbeeld, ‘je beeldt je maar wat in’.

Interessant? Ik waardeer het als je dit deelt. Dank!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
Email this to someone
email
Categorieën: Blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *