Blog 2c – Geblokkeerde ademhaling

Een lastig iets: leren beter te ademen. Het gaat erom dat we dan leren om niet te veel te ‘willen’ en niet te veel te ‘doen’ zoals ik al aangaf in mijn eerste blog. Het gaat om inzicht in de vanzelfsprekende adembeweging.

 

Adem je echt ontspannen?

Heel eenvoudig kun je bij jezelf vaststellen als je ontspannen op je rug ligt, hoe je lichaam vanzelf ademt. Er zit verschil in de plaats in het lichaam waar je de adembeweging voelt, afhankelijk van het gegeven of je je echt ontspannen voelt of niet.

Het kan zijn dat je eigenlijk nooit goed laag in de buik kunt ademen, ook al laat je het nog zo toe en doe je hierin nog zo je best. Je kunt het gevoel hebben dat de adem ergens blokkeert. Je lichaam houdt wellicht spanning vast of er is iets anders aan de hand, bijvoorbeeld aanleg voor astma. Ook – en dat punt bespreek ik hier even – kan een rol spelen hoe jouw verleden eruit ziet. Heb je veel meegemaakt, misschien schade ondervonden in je (vroege) jeugdjaren, of zijn er andere traumatische zaken in je leven voorgevallen? Is dit het geval – en denk dan ook aan alle kleine traumatische dingen ! – dan kunnen zich afweer- en angstreacties hebben genesteld in je ademhalingssysteem. Het kan zijn dat je bij ontspannen op je rug liggen, jouw – met je handen op je buik – voelbare adem toch niet lager komt dan de navel.

 

Wat te doen wanneer je ademhaling nou niet zo gaat als het idealiter zou ‘moeten’

 

Niets is verkeerd … of toch?

Om te beginnen: er moet niets en er is niets fout. Wanneer je vindt dat je verkeerd ademt omdat je er spanning bij ervaart, kijk dan naar het woord ‘verkeerd’. In het licht van wat wij zijn: beweging! mag je van mij het woord ‘verkeerd’ vertalen als ‘weer keren’ en wel naar de bron van jouw innerlijke kennis en ervaringen. Wanneer je eventuele traumatische ervaringen geleidelijk onder ogen durft te zien en emotioneel niet voor wegloopt, kun je komen bij een voelen van jezelf als vrij wezen. Vanuit dit voelen je adembeweging nog steeds gewoon laten gaan zoals die gaat, met eventueel je handen op de buik waar je de ademhaling voelt. Nodig dan je adembeweging eens uit om iets lager te gaan in de buik doordat je je handen ook iets lager legt. Het kan zijn dat je adem dan echt lager komt en jij hebt dit toegelaten.

 

Oefen in vertrouwen hebben

Geloof je dat dit kan doordat je je bewuster durft te worden van je pijn van vroeger, hier doorheen durft te gaan, en inderdaad aan kunt komen bij een besef van innerlijke ruimte en vrijheid? Heb hierin vertrouwen. Je kunt in dit proces therapeutische hulp zoeken als je daar behoefte aan hebt. Elke stap, al is die nog zo klein, die je zet om dichter bij dit ‘voelen van jezelf als vrij wezen’ te komen, is jezelf een cadeautje geven. Je komt uit bij een nog groter cadeau aan jezelf: meer ruimte aan de vanzelfsprekende ademhaling.

Interessant? Ik waardeer het als je dit deelt. Dank!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
Email this to someone
email
Categorieën: Ademhaling en Blog