Je komt zelf in zicht met yoga – Blog 3a

In blog 2 gaf ik aan dat het “zo fijn is als je zelf in zicht komt wanneer je meer inzicht krijgt in de dingen van het leven en hun wetmatigheden”.

Hierop doorgaand is letterlijk alles wat wij waarnemen in en om ons heen een van de vele verschijningen (= weerschijn), die in ons eigen bewustzijn plaatsvinden. Waar wij onze aandacht op richten, DAT zien wij! Denk er aan toen je misschien eens zwanger was (sorry … mannen), dat je ‘ineens’ allemaal kinderwagens om je heen zag. Of bedenk een willekeurig ander voorbeeld van synchroniciteit wat er om je heen gebeurt en wat je feitelijk in beeld laat komen door jouw aandacht. De dingen kun je naar je toetrekken of van je af duwen door jouw gerichte aandacht en innerlijke houding. Hoe meer dit besef doordringt hoe vrijer je je kunt gaan voelen in het loslaten van bezwarende gedachten. Ook emoties zijn gedachten over iets dat wij gevoeld hebben.

 

Je bent onheus bejegend of beledigd

Wanneer je bijvoorbeeld gisteren door iemand onheus bent bejegend, ja zelfs beledigd!, dan kun je je vandaag nog terneergeslagen, boos, gefrustreerd of vul zelf maar in, voelen. Heel begrijpelijk en dat overkomt denk ik iedereen op zijn tijd. Je kunt hiermee op verschillende manieren omgaan. Onderzoek eens waarom het gedrag van die ander misschien begrijpelijk is. Hoe was je eigen gedrag? Zit er misschien, bij beiden (?), een andere emotie onder? Het is handig hier voor jezelf grip op te krijgen, zodat je er van kan leren.  Als je bereid bent eens op deze manier, en misschien anders dan je gewend bent, naar je emotionele gedachten te kijken, kun je vrede krijgen met de situatie. Je emoties heb je nu gebruikt om tot zelfinzicht te komen. Ook als klip en klaar is dat de ander jou geheel onterecht onheus heeft bejegend, kun je door introspectie verhelderende gedachten krijgen waardoor het makkelijker voor je wordt om je niet zo druk meer te maken over wat je is overkomen.  

Wat gelijk hiermee opgaat is versterking van – ik kan het niet vaak genoeg zeggen – je besef van vrijheid in het kiezen hoe je met zich opdringende emoties omgaat. Dit geeft natuurlijk ook meer verantwoordelijkheid voor welke keuzes je maakt; je ondergaat de dingen niet meer passief. Je leert dat jijzelf veelal je eigen oorzaak bent van ‘je’ gevolgen. Zie dit proces ruim en in het licht van je gehele leven en gemoedstoestanden. Laat een eventueel gevoel van schuld, omdat je vindt dat je iets fout hebt gedaan, je op dezelfde manier van dienst zijn door in jezelf na te gaan waar het schuldgevoel precies vandaan komt en of het wel reëel is. Over schuldbesef gaat een van de volgende blogs.

Het gaat om de heilige drie-eenheid die wordt gevormd tussen het ego, de zogenaamde buitenwereld en de wisselwerking tussen deze twee. Wanneer je oefent in het leren snappen van het hoe en waarom van je emoties, wordt de wisselwerking tussen jouw ego en de buitenwereld steeds anders. Je lost geleidelijk steeds meer op en wordt een vrijer en blijer mens. Je ego komt in een andere dimensie en je bent minder snel op ‘je teentjes’ getrapt.   

 

Zelfonderzoek

Wanneer je dit zelfonderzoek achterwege laat is de kans groot dat je blijft meegezogen worden in de gevoelens van gisteren, die dan terugkerende emoties kunnen worden en een vaste plek krijgen in jouw gedachten’systeem’. Durf daarom introspectie te plegen, bij kleine en bij grotere botsingen met mensen of problemen in je werk en privé. De gevoelens van gisteren kunnen dan worden opgelost en zich niet, jou plagend, blijven opdringen in je hoofd.

Uiteraard kan ook een gesprek met degene waar je ‘mot’ mee had verhelderend werken, maar alleen als jij je open stelt voor de ander en nieuwsgierig bent naar wat er werkelijk tussen jullie is gebeurd. Ga jij met zo’n innerlijke en uiterlijke houding het gesprek in, dan maak je dikke kans dat je je gesprekspartner meetrekt in dit proces en er in ieder geval wat opheldering kan komen.

 

Emotie anders bekeken

Bekijk het woord “emotie” eens esoterisch, wat verborgen betekent, en lees de ‘e’ als ‘niet’ en ‘motie’ als ‘beweging’. Wanneer we leven doen we ervaringen op en blijven we bewegen. Steeds terugkerende emoties waar je niet van leert, stoppen die beweging. Ze zijn vervelend en houden jou tegen in je plezier in je omgang met mensen, en natuurlijk ook in plezier in je werk en uiteindelijk succes.

 

 

Het leven wordt ruimer, ook juist in de kleine dingen en Mindfulness doet mee

Je lichaam kun je gaan ervaren als een voertuig, een tempel van je denken, je bewustzijn en je grove lichaam tesamen in bewegende eenheid, waarin van alles kan gebeuren en kan ontplooien. Mindfulness krijgt zo handen en voeten.

Werkelijke volwassenheid is steeds weer opnieuw inzien dat je bewuste en creatief scheppende beweging bent tussen ‘hemel’ en ‘aarde’: beide ook oneindig ruime begrippen.

Poeh …., beetje zware kost denk je nu misschien. Maar – even in het licht van deze teksten: bezie het met het tegendeel: lichtvoetig, zoals dit veulen beweegt.

 

Durf waarnemend te VOELEN en voelend waar te nemen! Ontdek je programmeringen en je (voor-)oordelen en waar die je in de weg kunnen zitten. Met een nieuwe blik op je leven kan alles er ineens anders gaan uitzien en je een oprecht WAUW-gevoel geven, dat je door je nieuwe inzichten steeds opnieuw leert oproepen. Dat is helemaal WAUW!

 

 

 

Wil je reageren op dit blog met een ervaring die je wilt delen, doe het dan, je krijgt altijd een reactie van mij.
 
 
Eventueel aanmelden voor een proefles kan hier
Interessant? Ik waardeer het als je dit deelt. Dank!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
Email this to someone
email
Categorieën: Blog en Yogafilosofie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 × drie =