Vanzelfsprekend ademen en enkele variaties – Blog 3b

In mijn eerste Nelleke’s Nieuws en blog sprak ik erover dat de ademhaling in de basis vanzelfsprekend is.

 

Lichamelijke aspecten

‘Vanzelfsprekend’ geeft een uiterst ruim kader voor de adembeweging. De ademhaling is in ruste anders dan bij een rondje joggen om de Kralingse Plas, of als je zwaar moet tillen. Een astmatische aanleg geeft ook een andere vanzelfsprekende ademhaling dan bij iemand zonder die aanleg.

Dit zijn enkele lichamelijke aspecten rond de ademhaling.

 

Enkele geestelijke aspecten van een vanzelfsprekende adembeweging

 

Toestand van geestelijke en lichamelijke rust Adem is rustig en meestal in de buik
Toestand van geestelijke stress Adem is onrustiger en hoger in de romp
Toestand van geestelijke druk, maar in besef hiervan en kiezen voor lichamelijk ontspannen blijven Adem zakt weer naar de buik, of blijft in de buik, en is rustiger
Toestand van verveling waar je je (onbewust) innerlijk tegen verzet: dit geeft stress Adem wordt onrustiger en hoger in de romp
Toestand van verveling die je benut om wat weg te dromen en te mediteren Adem wordt weer rustiger en lager in de buik. Bij meditatie wordt de adem licht en soms bijna onmerkbaar
Toestand van vechten of vluchten Je ademhaling past zich snel flexibel aan aan de situatie, het gaat om overleving

 

Oefeningen met verschillende ademritmes

Je ziet dat vanzelfsprekend ademen met zo min mogelijk ‘willen’ en ‘doen’ toch steeds anders is, afhankelijk van je lichamelijke en geestelijke gesteldheid. Maar … Het een beïnvloedt het ander en andersom. Hiermee kunnen we spelen.

Wetende dat onze vanzelfsprekende adem anders is bij stress, of lichamelijke inspanning dan wanneer we in ruste zijn, kunnen we toch vanuit onze aandacht op de adem ons ‘willen’ en ‘doen’ constructief inzetten. Met verschillende ademritmes kunnen we onze geestelijke en lichamelijke gesteldheid beïnvloeden. Een voorbeeld: De meeste hardlopers weten dat je de ademhaling kunt reguleren op je looppassen. Dit geeft meer uithoudingsvermogen en ook minder kans op vervelende steken in je zij.

 

 

 

 

 

 

 

 

Verschillende ademritmes met verschillende doelen

Bron: Aquarian Teacher, Yogi Bhajan.

 

4 tellen in / 1 tel uit: genezing, energie gevend, opwekkend (hierbij stevig uitademen; je moet niet duizelig worden)

4 tellen in / 4 tellen uit: helderheid, alertheid, triggering van de klieren

8 tellen in / 8 tellen uit: kalmerend, centrerend

8 tellen in / 4 tellen uit: concentreren, focussen, energie gevend

4 tellen in / 8 tellen uit: kalmerend, blokkades opheffen, loslaten

 

Adem rustig in door de neus en zeker niet te diep. Adem ook door de neus uit. Van de tellen kun je korte of lange tellen maken, voel zelf wat het beste gaat.

Voel

en observeer goed hoe de lucht je neus in komt, je neusvleugels bijna optilt, en verder gaat je luchtpijp en longen in. Visualiseer dat de longblaasjes zich overal vullen en visualiseer daarbij het uitzetten van borst, buik en flanken. Visualiseer ook eens dat de lucht inademend zelfs door je huid naar buiten gaat en ‘een relatie’ aangaat met de omgeving. Uitademend laat je als het ware de lucht weer door de huid naar binnen stromen. Zo kun je op allerlei manieren via je beeldend vermogen, je adem beinvloeden om steeds meer te verruimen, met gunstige effecten op lichaam en geest.

 

Hou vol

Adem minstens drie minuten op het door jou gekozen ritme, eventueel met de handen op de buik. Rond je ademtraining af met eenvoudig waarnemen hoe je je voelt en benoem dit met een of twee woorden. Ook kun je een cijfer geven aan dit gevoel. Dit benoemen heeft als functie dat de ademtraining dieper wordt ervaren en door het lichaam wordt ‘onthouden’.

 

Veel rust, helderheid, concentratie en energie gewenst !
 
Als je wilt reageren op dit blog, prima. Geef ook maar aan als je een persoonlijke tip wilt op het gebied van ademen.
 
Eventueel aanmelden voor een proefles kan hier
Interessant? Ik waardeer het als je dit deelt. Dank!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
Email this to someone
email
Categorieën: Ademhaling en Blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vier − drie =