Lopen en zitten vanuit een krachtige en tevens ontspannen lichaamshouding

 

Dit blog is een vervolg op het blog ‘De weg naar een krachtige en tevens ontspannen lichaamshouding’.

 

Neem nog een keer rustig de tijd om tijdens het afluisteren van de audio-opname de houdingtips toe te passen. Het tempo van het inspreken van de teksten past hopelijk bij jouw beleving van de houdingopbouw. De oefening neemt bijna 13 minuten.

 

Herhaal de oefening zo nu en dan met behulp van de audio-opname om alle tips te laten beklijven en er wellicht steeds meer plezier aan te beleven. Je snapt dat het niet ophoudt bij ‘lekker staan’, want we moeten ook in beweging komen. Oefen daarom ook in je vernieuwde houding tijdens het lopen en zitten achter je bureau, want het vraagt alertheid om dan niet in een oud loop- of zitpatroon te vervallen. Op zich helemaal niet erg, wanneer je de intentie hebt om wat je hebt geleerd te gaan toepassen. Je kunt je ‘terugval’ juist benutten om de verschillen te ervaren. Wissel een paar keer af tussen het nieuwe krachtige/ontspannen lopen en de jou vertrouwde manier van lopen. De verschillen zijn afhankelijk van de houding waarmee je begon voordat je met mijn tips aan de gang ging.

 

 

Drie voordelen die ik zo kan benoemen:

 

  • Je zult merken dat je veel minder hoeft ‘te werken’ om bij het lopen een – voor jou – juiste houding te handhaven. Je gaat lichter en toch steviger lopen met een prettige rust in je ‘hoofd-huishouding’. Op zeker moment maak je je de nieuwe houding zo eigen, dat deze nog meer innerlijk gaat doorwerken.
  •  
  • Je energielevel blijft meer in balans door de dag heen, mede omdat de ademhaling wordt verruimd.
  •  
  • Wordt deze nieuwe – en toch heel eigen bij jou horende – houding gedurende lange tijd toegepast, dan werkt dit door in:
    1. Verbeterde concentratie (ook zittend voor je computer, wel ook met de rug goed gesteund)
    2. Mogelijkheid om rustiger te blijven in je reacties op anderen
    3. Mogelijkheid om beter te ervaren hoe je wilt leven
    4. De wisselwerking met je omgeving. Deze wordt krachtiger, authentieker en meer uitgebalanceerd.

 

 

Kom tot actie

 

De twee bloggen over staan, lopen en zitten met als centraal gegeven de bekkenbodemtraining, staat in nauwe relatie met mijn blog over de vitaliserende ademhaling, aangekondigd in Nelleke’s Nieuws van 5 mei 2018.

 

Doe met alledrie je voordeel, oefen alles 1 voor 1, geniet er van en draag het uit. ‘Besmet’ als het ware anderen met je nieuwe ervaringen.

 

Wil je meer leren over houding, yoga-asana’s en –filosofie ? Meld je dan hier aan voor een proefles.

 

Ik zou het leuk vinden als je een reactie wilt geven op deze informatie.

 

 

 

 

Interessant? Ik waardeer het als je dit deelt. Dank!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
Email this to someone
email
Categorieën: Asana's, Blog, en Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

achttien − 8 =