Lopen en zitten vanuit een krachtige en tevens ontspannen lichaamshouding

 

Dit blog is een vervolg op het blog ‘De weg naar een krachtige en tevens ontspannen lichaamshouding’.

 

Neem nog een keer rustig de tijd om tijdens het afluisteren van de audio-opname de houdingtips toe te passen. Het tempo van het inspreken van de teksten past hopelijk bij jouw beleving van de houdingopbouw.

 

Herhaal de oefening zo nu en dan met behulp van de audio-opname om alle tips te laten beklijven en er wellicht steeds meer plezier aan te beleven. Je snapt dat het niet ophoudt bij ‘lekker staan’, want we moeten ook in beweging komen. Oefen daarom ook je vernieuwde houding tijdens het lopen en zitten achter je bureau, want het vraagt alertheid om dan niet in een oud loop- of zitpatroon te vervallen. Op zich is dit helemaal niet erg wanneer je de intentie hebt om wat je hebt geleerd te gaan toepassen. Je kunt het besef van je ‘terugval’ juist heel goed gebruiken om de verschillen te ervaren. Wissel een paar keer af tussen het nieuwe krachtige/ontspannen lopen en de jou vertrouwde manier van lopen.

Zie voor Goed Zitten de link hieronder

 

Ontspannen en krachtig lopen:

Je eerste stapjes 😄:

Herinner je steeds de nieuw verworven krachtige houding, die je wellicht hebt geoefend met mijn audio-opname en hanteer deze krachtige houding steeds met name bij het staan, lopen en zitten.

Stap met een ontspannen been en ontspannen vanuit de heup naar voren MET DE VOET OOK RECHT NAAR VOREN. Wikkel de voet goed af en zet verend en stevig af op diezelfde voet om het andere been ook ontspannen naar voren te kunnen bewegen. Herhaal dit proces, zodat je verend, krachtig en toch ontspannen in de heup loopt met de billen onder je getrokken ! Leer deze basishouding, waarbij je kaarsrechtop loopt, je eigen te maken zodat deze manier van lopen veel meer vanzelf gaat.

Blijf bij het lopen ook het gevoel houden in het NU te zijn. Dit haalt de loopstress weg en geeft een licht wiegend effect op de heupen, zonder dat je echt gaat heupwiegen.

 

Valkuil bij dit ‘nieuwe’ lopen:

Voorkom ‘douwend naar voren’ lopen. Je gaat daardoor gebogen lopen, en/of een hoek maken tussen onder- en bovenlichaam waardoor de billen naar achteren worden gestoken: niet elegant, het is slecht voor de houdingsspieren en -gewrichten en geeft geen rust in het lopen. Dus: billen onder je houden, de kruin in de lucht.

 

 

Drie voordelen die ik zo kan benoemen:

 

  • Je zult merken dat je veel minder hoeft ‘te werken’ bij het lopen. Je gaat lichter en toch steviger lopen met een prettige rust in je ‘hoofd-huishouding’. Op zeker moment maak je je de nieuwe houding zo eigen, dat deze nog meer innerlijk gaat doorwerken.
  •  
  • Je energielevel blijft in balans door de dag heen, mede omdat de ademhaling wordt verruimd.
  •  
  • Wordt deze nieuwe – en toch heel eigen bij jou horende – houding gedurende lange tijd toegepast, dan werkt dit door in:
    1. Verbeterde concentratie (ook zittend voor je computer)
    2. Mogelijkheid om rustiger te blijven in je reacties op anderen
    3. Mogelijkheid om beter te ervaren hoe je wilt leven
    4. De wisselwerking met je omgeving. Deze wordt helderder, authentieker en meer uitgebalanceerd.

 

 

Kom tot actie

 

De drie blogs over staan, lopen en zitten met als centraal gegeven de bekkenbodemtraining, staat in nauwe relatie met mijn blog over de vitaliserende ademhaling, aangekondigd in Nelleke’s Nieuws van 5 mei 2018.

 

Doe met de blogs je voordeel, oefen alles 1 voor 1, geniet er van en draag het uit. ‘Besmet’ als het ware anderen met je nieuwe ervaringen.

 

Wil je meer leren over houding, yoga-asana’s en –filosofie ? Meld je dan hier aan voor een proefles.

 

Ik zou het leuk vinden als je een reactie wilt geven op deze informatie.

 

Klik hier voor het PDF van dit blog

 

 

Interessant? Ik waardeer het als je dit deelt. Dank!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Categorieën: Ademhaling, Asana's, Blog en Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 + 1 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.