Stevig lopen en bewegen, en toch ontspannen

 

Dit blog is een vervolg op het blog ‘De weg naar een krachtige en tevens ontspannen lichaamshouding’.

Neem eventueel nog een keer de tijd om de betreffende audio opname af te luisteren en te oefenen om alle tips te laten beklijven en er steeds meer plezier aan te beleven. Je snapt dat het niet ophoudt bij ‘lekker staan’, want we moeten ook in beweging komen.

Oefen daarom ook je vernieuwde houding tijdens het lopen en zitten achter je bureau, want het vraagt alertheid om dan niet in een oud loop- of zitpatroon te vervallen. Dit is niet erg wanneer je de intentie hebt om wat je hebt geleerd te gaan toepassen. Je kunt het besef van je ‘terugval’ juist heel goed gebruiken om de verschillen te ervaren. Wissel een paar keer af tussen het nieuwe krachtige/ontspannen lopen en de jou vertrouwde manier van lopen. Zie voor Goed Zitten de link hieronder

Hieronder vind je de audio opname over ‘Goed zitten en lopen’:

 

Ontspannen en krachtig lopen:

Je eerste stapjes 😄:

Herinner je steeds de nieuw verworven krachtige houding, die je hopelijk hebt geoefend met mijn audio-opname over ‘het staan’ en hanteer deze krachtige houding ook bij lopen en zitten.

Stap nu met een ontspannen been en ontspannen vanuit de heup naar voren MET DE VOET OOK RECHT NAAR VOREN. Wikkel de voet goed af en zet stevig af op diezelfde voet om het andere been ook ontspannen naar voren te kunnen bewegen. Ga zo door opdat je verend in de knieën, krachtig en toch ontspannen in de heupen loopt met de billen onder je getrokken ! Leer deze basishouding, waarbij je kaarsrechtop loopt, je eigen te maken zodat deze manier van lopen veel meer vanzelf gaat.

Blijf bij het lopen ook het gevoel houden in het NU te zijn. Dit haalt de loopstress weg en geeft een licht wiegend effect op de heupen, zonder dat je echt gaat heupwiegen, want dat is dan weer te veel van het goede.

 

Valkuil bij dit ‘nieuwe’ lopen:

Voorkom ‘douwend naar voren’ lopen. Je gaat daardoor gebogen lopen, en/of een hoek maken tussen onder- en bovenlichaam waardoor je billen naar achteren duwt: niet elegant, het is slecht voor de gewrichten en de houdingsspieren en geeft geen rust in het lopen. Dus: billen onder je houden, de kruin in de lucht.

 

Drie voordelen die ik zo kan benoemen:

  • Je zult merken dat je veel minder hoeft ‘te werken’ bij het lopen. Je gaat lichter en toch steviger lopen met een prettige rust in je hoofd. Op zeker moment maak je je de nieuwe houding zo eigen, dat deze ook innerlijk gaat doorwerken.
  •  
  • Je energielevel blijft in balans door de dag heen, onder andere doordat je ruimer kunt ademen.
  •  
  • Wordt deze nieuwe – en toch heel eigen bij jou horende – houding gedurende lange tijd toegepast, dan werkt dit door in:
    1. Verbeterde concentratie (ook zittend voor je computer)
    2. Mogelijkheid om rustiger te blijven in je reacties op anderen
    3. Mogelijkheid om beter te ervaren hoe je wilt leven
    4. De wisselwerking met je omgeving. Deze wordt helderder, authentieker en meer uitgebalanceerd.

 

Veel plezier en ontspanning in je leven, waarbij deze tips voor houding en bewegen je zeker zullen helpen. Een mooie dag!

 

Kom tot actie

 

De drie blogs over staan, lopen en zitten met als centraal gegeven de bekkenbodemtraining, staat in nauwe relatie met mijn blog over de vitaliserende ademhaling, aangekondigd in Nelleke’s Nieuws van 5 mei 2018.

 

Doe met de blogs je voordeel, oefen alles 1 voor 1, geniet er van en draag het uit. ‘Besmet’ als het ware anderen met je nieuwe ervaringen.

 

Wil je meer leren over houding, yoga-asana’s en –filosofie ? Meld je dan hier aan voor een proefles.

 

Ik zou het leuk vinden als je een reactie wilt geven op deze informatie.

 

Download hier het PDF van dit blog

 

 

Interessant? Ik waardeer het als je dit deelt. Dank!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Categorieën: Ademhaling, Asana's, Blog en Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zeventien + vijf =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.