Goed zitten, ook bij ademoefeningen

 

GOED ZITTEN, ook bij ademoefeningen

 

  • Ga rustig rechtop zitten op een stoel, los van de leuning, of op de grond in ‘easy’ pose met gekruiste benen. Zit je op de stoel zet dan de voeten plat op de grond op smalle heupbreedte zodat de onderbenen vertikaal zijn en de bovenbenen goed worden gesteund door de stoel. Trek de kin iets naar het kuiltje in je hals. Bij Nederland in Beweging zeggen ze wel eens: alsof je verbaasd kijkt. Houd de schouders ontspannen, de schouderbladen laag en ontspannen iets naar elkaar toe getrokken.
  • Bij alle pranayama’s je beide handen, of bij nadi sodhana de linker hand, ontspannen open of gesloten neerleggen op je knieën.
  • Houd gedurende de hele ademtraining deze ‘verbaasde houding’, in stand. De nek verleng je hiermee ook iets. Houd een ontspannen gevoel in de nek en kaaklijn en sluit de stemspleet iets af. De in- en uitademing geeft nu een heel zacht kreunend geluid. Deze wijze van ademen heet ‘ujay’.
  • Het schaambot kantel je een klein beetje naar voren en omlaag en tegelijkertijd laat je aan de rugkant je stuitje iets zakken of je trekt het zelfs iets naar beneden. Zo trek je de bekkengordel ontspannen maar actief in het midden. Trek de navel iets omhoog en naar de rug. De zitbotjes (NIET de billen zèlf) kun je daarbij iets naar elkaar toetrekken. Dit maakt ook de billen van binnenuit krachtiger, maar het mag geen overbodige spanning in de billen veroorzaken.
  • Laat voeten, benen, bekken, romp en hoofd ‘elkaar vinden’ in een mooie ontspannen uitlijning. Een denkbeeldig elastisch koord tussen je kruin en het plafond trekt je iets omhoog.
  • De romp blijft tijdens de oefening zo veel mogelijk in dezelfde krachtige positie. Je beheerst de bekkenbodem- en buikspieren. De ogen zijn gesloten, maar als je ze open zou hebben zijn de ogen recht vooruit of ver voor je uit iets schuin naar de grond gericht.
  • De in- en uitademing gaat door de neus.
  • BELANGRIJK: oefen krachtige pranayama’s voorzichtig wanneer er kans is op hartklachten, longaandoeningen, menstruatie of de zwangerschap; doe de oefening eventueel niet en raadpleeg je huisarts.

 

 

Interessant? Ik waardeer het als je dit deelt. Dank!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Categorieën: Ademhaling, Asana's, Blog en Nieuws