Een geavanceerde kapalabhati

 

Met deze ademtraining wordt de hele lijn vanaf je kruis naar de neusholtes grondig gereinigd: een boost voor je immuunsysteem.

 

De lichamelijke basishouding

  •  Ga rustig rechtop zitten op een stoel, los van de leuning, of op de grond in ‘easy’ pose met gekruiste benen. Zit je op de stoel zet dan de voeten, zonder schoenen, plat op de grond. De kin trek je iets naar het kuiltje in je hals. Bij Nederland in Beweging zeggen ze wel eens: alsof je verbaasd kijkt. Houd de schouders geheel ontspannen.
  • Bij alle pranayama’s je beide handen, of bij nadi sodhana de linker hand, ontspannen open of gesloten neerleggen op je knieën.
  • Houd gedurende de hele ademtraining deze ‘verbaasde houding’, in stand. De nek verleng je hiermee ook iets. Houd een ontspannen gevoel in de nek en kaaklijn en sluit als het ware binnen in de keel iets af: de stemspleet. De in- en uitademing gaat nu een heel zacht kreunend geluid geven. Deze wijze van ademen heet ‘ujay’.
  • Het schaambot kantel je een klein beetje naar voren en omlaag en tegelijkertijd laat je aan de rugkant je stuitje iets zakken of je trekt het zelfs iets naar beneden. Zo trek je het bekken rustig actief in het midden. De zitbotjes kun je daarbij iets naar elkaar toetrekken. Dit maakt ook de billen van binnenuit krachtiger, maar mag geen overbodige spanning in de billen veroorzaken.
  • Laat voeten, benen, bekken, romp en hoofd ‘elkaar vinden’ in een mooie ontspannen uitlijning.
  • De romp blijft tijdens de oefening zo veel mogelijk in dezelfde krachtige positie. Je beheerst de bekkenbodem- en buikspieren. De ogen zijn gesloten, maar als je ze open zou hebben zijn de ogen recht vooruit gericht.
  • De in- en uitademing gaat door de neus.
  • BELANGRIJK: oefen krachtige pranayama’s voorzichtig wanneer er kans is op hartklachten, longaandoeningen, menstruatie of de zwangerschap; doe de oefening eventueel niet en raadpleeg je huisarts.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INADEMEN

De eerste inademing door de neus is volledig tot diep in de buik en borst; en … laat tijdens de inademing het puntje van je tong tegen het midden van je verhemelte rusten.

 

UITADEMEN

Adem door de neus krachtig kort stotend uit vanuit je kruis omhoog en richting de rug, waarbij je de darmen en onderbuik op fikse wijze naar het heiligbeen onderin de rug trekt. Houd het liefst je tongpunt nog tegen het midden van het verhemelte vanwege de nog krachtiger werking naar de achterkant van het lichaam.

Ondanks dat je de stemspleet met jalandhara bandha een heel klein beetje afsluit (nek lang maken en kin naar kuiltje in je hals trekken), laat je geen enkel ademgeluid ontstaan in de keel; in technische termen: je doet geen ujay-ademhaling. De uitademing is wel goed hoorbaar bij de neusgaten en lijkt op ‘briesen’.

 

INADEMEN

De inademing steeds LATEN ontstaan en is daarom minstens twee keer zo lang dan de uitstoot.

Etc..

 

EEN SESSIE AFRONDEN:

Houd de rug nog recht en houd de adem even in waarbij je je kruintje extra hoog in de lucht duwt: let op de kin naar het kuiltje in je hals gericht te houden.

Adem dan door de neus rustig uit en weer in.

Adem nog een keer kort stotend uit en houd dan de adem nog even weg, waarbij je je kruintje extra hoog in de lucht duwt en hierdoor de druk naar de vloer wordt vergroot. Na enkele tellen laat je de adem weer vanzelf instromen en ontspan je de romp volledig.

 

Noot: Voel altijd een sessie rustig na.

 

Wanneer je deze vorm van kapalabhati dagelijks 3 tot 8 minuten doet, doe je goed werk voor je immuunsysteem en word je niet snel ziek of verkouden.

 

 

Een reactie op dit blog stel ik op prijs.

 

Je kunt je hier aanmelden voor een proefles.

 

Download hier het PDF van dit blog

 

 

 

Interessant? Ik waardeer het als je dit deelt. Dank!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Categorieën: Ademhaling, Blog en Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 × vier =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.