De boothouding, of Paripurna Navasana

 

Hoe kom je in de boothouding

De omschrijving van deze asana is gedetailleerd. 

 

Zit op je yogamat met de voeten bij elkaar, de knieën gebogen, je rug recht en de voeten rustend op de vloer.

 

Vouw je handen om de knieën en strek de armen waardoor je licht achterover leunt met rechte rug. Je zoekt evenwicht op het stuitbeen dat je stevig tegen de grond gedrukt houdt.

 

Til je voeten van de vloer, breng je handen onder de knieholtes als steun en de onderbenen horizontaal aan de vloer. Adem zo even door; houd je rug gestrekt en je hoofd in het verlengde van de wervelkolom.

 

Als deze houding je gemakkelijk af gaat, strek dan de benen rustig uit tot zo’n 50 graden boven de vloer; voel de veranderingen in onderbuik, navelstreek, bekkenboden en onder- en bovenrug. Houd dit ‘corset’ krachtig, en de zitbotten iets naar elkaar toe. Houd dit alles RUIM. Laat de onderrug rusten op dit ‘krachtige corset’, je core. Strek de armen naar voren, de handpalmen naar elkaar toe.

 

Laat de ogen rusten op een punt voor je. De nek blijft lang, de schouders laag, de kin iets ingetrokken naar het kuiltje in de hals.

 

Al ademend kun je wat gaan trillen; dat is niet erg. Voel de hele houding vanaf de kruin naar de voetzolen. EN … voel ook de rug, schouderbladen, iets naar elkaar toegetrokken. Laat deze zakken als in een denkbeeldig middenzakje op je onderrug.

 

Wanneer je rustig uit de houding komt en ontspannen gaat liggen (niet neerploffen ), merk je dat de energie nu vrij door je lichaam kan stromen. Deze asana werkt versterkend op de rug, de been-, buik- en diepere bekkenbodemspieren.

 

 

 

Een reactie op dit blog stel ik op prijs.

 

Wil je het yogapad op, meld je dan hier aan voor een proefles.

 

 

Hier vind je het PDF van dit blog

 

 

Interessant? Ik waardeer het als je dit deelt. Dank!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Categorieën: Asana's, Blog en Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie × vijf =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.