Home » Blog » De ademhaling » Is vrij ademen ‘een dingetje’ voor je? Er is hoop bij verstoorde ademhaling.

Is vrij ademen ‘een dingetje’ voor je? Er is hoop bij verstoorde ademhaling.

door | 30 jul, 2022 | De ademhaling, Raja Yoga

Hoe snel kan je ademhaling niet veranderen. Hoe is dat bij jou? Merk je wel eens dat je adem een tikkeltje stokt of gespannen voelt, afhankelijk van wat je aan het doen bent?

Heb je echt een ontspannen ademhaling?

Er kunnen momenten zijn dat je niet goed laag in de buik kunt ademen, ook al doe je nog zo je best om de adem te laten zakken. Je kunt het gevoel hebben dat de adem ergens blokkeert. Soms weet je zelf precies hoe het komt door wat je overdag hebt meegemaakt, maar mogelijk weet je de oorzaak niet. Ik noem een paar mogelijkheden:

  • Een al te drukke werkkring of overspannen verwachtingen van jezelf of anderen.
  • Eventueel astmatische aanleg.
  • Hoe ziet je verleden er uit? Zijn er vroege jeugdervaringen of recentere ervaringen met (misschien nog niet bewust) veel impact die je wellicht niet goed hebt verwerkt? Dan kunnen zich afweer- en angstreacties hebben genesteld in je lichaam. De ademhaling kan dan ook verstoord raken.

Hoe staat het er voor met mijn eigen ademritme en ademruimte?

Ik zelf merk het als ik aan het werk ben achter de computer en er veel werk ligt, of ik ben wat onzeker wat ik als eerste wil doen en hóe ik dat wil doen. Dan wordt mijn adem ongemerkt wat korter, iets onregelmatiger, wat gespannener. Als ik dit dan opmerk, dan sta ik vaak even op, loop wat keutelend rond en probeer ik de noodzaak van ‘al dat werk’ te relativeren. Ik zeg dan bijvoorbeeld tegen mezelf: ik kan toch alles maar een voor een doen. Doe dan het belangrijke maar eerst en concentreer je er op. Wat niet af is, is niet af. Ik laat mijn ademhaling dan bewuster rustig worden. Eigenlijk haal ik het heilige moeten af van wat ik aan het doen ben en haal het plezier weer terug. Zo maak ik nu ook dìt artikel.

Niets is verkeerd … of toch?

Om te beginnen: er moet niets en er is niets fout. Wanneer je vindt dat je verkeerd ademt omdat je er spanning bij ervaart, realiseer je dan dat we allemaal in ons leven van alles verkeerd doen, maar dat is heel nuttig omdat je daarvan kan leren om het een volgende keer beter te doen.

Zie in dit licht ook je eventuele grotere èn kleinere traumatische ervaringen. Durf zó veel van jezelf te houden dat je innerlijk durft te kijken en durft toe te laten wat jou heeft gevormd tot wat je nu bent. Emotioneel weglopen hiervan heeft geen zin, ook al lijkt het een tijdelijke oplossing om je kop in het zand te steken en soms te verharden waar je dit eigenlijk niet zou willen.

Jaaaaa ! Dit alles heeft dik te maken met hoe je ademt en hoeveel ademruimte, ofwel levensruimte, je jezelf gunt.

Hoe dan ook. Dìt moment is van belang.

Je bent een vrij mens, dit ten diepste realiseren is fantastisch. Vanuit dit besef je adem laten gaan zoals die gaat. Nodig de adembeweging eens uit door je handen op de buik te leggen en steeds een stukje lager te leggen. Liggend op de rug is dit het makkelijkst. Je merkt dan vast dat de adem steeds iets lager voelbaar wordt. Wie weet komt je adem dan echt goed in de buik en jij hebt dit toegelaten.

Oefen in vertrouwen hebben

Heb vertrouwen in jouw innerlijke (adem)ruimte. Lukt jou dit niet om welke reden dan ook, zoek dan ergens hulp – maar misschien doe je dit al – om meer inzicht te krijgen in hoe je beter kunt leren omgaan met eventuele chronische stoornissen in de ademhaling. Of zoek hulp bij het ontdekken dat je eigenlijk voldoende ademruimte hebt, maar jij zelf de rem er ergens op zet. Mocht je ‘pufjes’ als medicatie gebruiken bij astma: wat zou het fijn zijn als dit niet of steeds minder nodig is.

Elke stap, al is die nog zo klein, die je zet om dichter bij een besef van jezelf als vrij wezen te komen, is jezelf een cadeautje geven. Je komt uit bij een nog groter cadeau aan jezelf: meer ruimte aan de vanzelfsprekende ademhaling. En uiteindelijk meer ruimte om authentiek van het leven te genieten. Vanuit mijn yogische discipline ondersteun ik jou graag bij dit proces.

Vraag eens een proefles aan: yoga-capelle.nl/contact/

Gerelateerde artikelen:

https://yoga-capelle.nl/ademhaling/vanzelfsprekend-ademen/

https://yoga-capelle.nl/ademhaling/spelen-met-de-adem/

Verstopte neus? Ontdek ook de buteyko-methode: https://bit.ly/3BpJbYz

Over Nelleke

Hallo, ik ben Nelleke Slotboom, docent bij Yoga Capelle. Het doet mij plezier om met een uitgebreide scholing en uit eigen ervaring lichamelijke oefeningen – asana’s – en ook ervaringsgerichte yogische filosofie over te dragen aan iedereen die hiervoor open staat.
Ik leer jou, als cursist, hoe je meer ontspanning in je leven kunt ervaren, leniger, flexibeler en sterker wordt: lichamelijk en geestelijk!

Ook ondersteun ik jou in je proces jezelf in relatie tot jouw omgeving beter te snappen. Inzicht krijgen in jezelf is zelf ‘in zicht’ komen en inzien dat je niet hoeft te zoeken naar grip op je leven. Alles is voortdurend in verandering. Het is een mooie Kunst om je steeds opnieuw aan te passen aan situaties, ook die minder aangenaam zijn of lijken, zonder situaties of personen te vermijden EN … zonder jezelf geweld aan te doen!

Dit alles vraagt om ontwikkeling van een gecentreerd bewustzijn, zodat je vanzelfsprekender (vanuit je zelf sprekend) meer dingen onderneemt waar je blij van wordt.

Gerelateerde artikelen

Nadi Shodhana: een heilzame neusademhaling.

Nadi Shodhana: een heilzame neusademhaling.

We voelen ons wel eens ‘uit balans’. Jij vast ook wel eens. Dat is helemaal niet erg, maar juist een signaal om op te pakken en iets mee te doen. Er zijn nu eenmaal keuzes te maken in je leven. Je kunt jezelf helpen om rust te vinden, zodat je beter goede afwegingen kunt maken. Bijvoorbeeld kun je met je ademhaling werken in korte meditatieve oefeningetjes.

lees verder
Laten we een nummertje maken.

Laten we een nummertje maken.

Dit blog heb ik geschreven op 4 september 2022. Wanneer ik de cijfers van deze datum optel, kom ik op: 04-09-2022 / 4 – 9 – 6 / 1 – 9 / 10 / 1.
De 1: best passend bij de eerste zondag van de maand en – voor mij – mijn eerste werkweek in het nieuwe seizoen voor de yogalessen weer binnen.
Op internet vind je verschillende numerologische uitleg over getallen met mogelijke toekomstvoorspellingen. Ik doe in principe niet aan toekomstvoorspellingen, want mijn toekomst help ik nú mee te máken. Ook zijn er altijd onverwachte omstandigheden en gebeurtenissen die mijn toekomstverwachtingen omver kunnen schoppen. Ik vind ’t toch interessant om eens naar de getallen te kijken omdat het ook niet niks is!

lees verder
Rust in je hoofd met enkele minuten Nadi Shodhana

Rust in je hoofd met enkele minuten Nadi Shodhana

Is het wel eens wat chaotisch in je hoofd? Slechts enkele minuten deze eenvoudige ademoefening herhalen, geeft al direct wat rust in je hoofd: een goede voorbereiding voor je meditatie, of domweg als geïsoleerde ademoefening aan het begin van de dag vóór het ontbijt, of aan het einde van de dag. Voor de vroege vogels: doe het bij zonsopkomst en eventueel bij zonsondergang nog een keer: Dan maak je een innerlijk schakelmoment naar de avond.

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Schrijf je in op mijn mailinglijst en ontvang gratis mijn podcast over meer inzicht in eenkrachtige en ontspannen lichaamshouding. Na enkele welkomst-emails krijg je 1x per week yogische informatie.

Controleer je e-mail om de podcast te downloaden!

Tweet
Share
Share
Pin