Asana – Een eenvoudige grondingsoefening

Ga rechtop staan of zitten, liefst op je blote voeten, en pas de tips toe, die ik heb gegeven in het blog over Houding Met het navolgen van deze tips ben je al een heel eind op dreef om te gronden. Je kunt het intenser laten worden door te gaan visualiseren (als het ware voelen) dat je een boom bent waarvan de wortels de aarde ingaan en zich in de diepte steeds fijner gaan vertakken. Wanneer je de armen omhoog strekt (mag ook denkbeeldig) kun je visualiseren dat je benen de stam zijn en je romp en armen de vertakkingen
Lees meer

Categorieën: Asana's, Blog en Nieuws

Asana: de ‘godinnenhouding’ – ook voor mannen

Een eenvoudige yogahouding (asana) voor harmonisering van de 2e chakra: de ‘godinnenhouding’: Op de rug liggend trek je de knieën op met de voeten op de grond en tegen elkaar. Laat nu beide benen uiteenvallen, zodat de voetzolen tegen elkaar komen. In deze houding worden de liezen die met de 2e chakra zijn verbonden, geopend. Aanvaard de ruimte die je al of niet hebt om de benen ver te laten zakken. De zwaartekracht laat je het echte werk doen. Je zult merken dat de benen geleidelijk aan iets verder zullen zakken. Je hoeft niets te forceren. Adem rustig in de
Lees meer

Categorieën: Asana's, Blog en Nieuws

Wil je (veer-)krachtiger in het leven staan? Wees je bewust van de werking van je tweede chakra

Voor een algemene inleiding over de chakra’s en nog specifiek over het eerste chakra, scroll dan door naar de laatste alinea voor de linken naar die pagina’s.   Het motto van de tweede chakra, ofwel heiligbeenchakra of Swadhisthana: De dans van de tegenstellingen, of liever: de dans van de tegenDELEN.   Bij Swadhisthana gaat het om dansen, bewegen.   Het gaat om onze driften, seksualiteit, vlinders in de buik en relaties in het algemeen. Het gaat om spelen met onze levensenergie!     Wanneer de tweede chakra goed ‘draait’ zul je blijk geven van voldoende veerkracht wanneer dingen tegen zitten.
Lees meer

Categorieën: Blog, Nieuws en Yogafilosofie

Leer meer over jezelf aarden, of gronden. Leer meer over Muladhara

  Dit blog is een vervolg op het blog van 190601. Lees dit nog eens (het is in oktober 2019 weer aangepast) voordat je verder gaat met informatie over onze eerste chakra In boeken en via allerlei internetsites is veel geschreven over de chakra’s. Wat zou ik daar eigenlijk op willen aanvullen, vraag ik mezelf regelmatig af, behalve – voor nu – een eenvoudige grondingsoefening: scrol door tot helemaal onderaan dit blog. Ik hoop met mijn blog toch iets extra’s te hebben gegeven. Lees het helemaal door want onderaan is het – ook theoretisch – volgens mij nog steeds interessant. Sowieso
Lees meer

Categorieën: Blog, Nieuws en Yogafilosofie

Ons lichaam, waar gaat het om?

We zeggen wel eens: Sooooooo, die heeft een goddelijk lichaam !   Interessant is dat een heel mooi in balans ogend lichaam ons herinnert aan de volmaaktheid waar wij vandaan komen en wat wij tegelijkertijd zelf ZIJN ! Alles spiegelt tenslotte onszelf, dus ook zo’n ‘goddelijk lichaam’ J. Toch zal iedereen dit waarneembaar lichaam op een andere en altijd eigen wijze beleven, omdat verschillende aspecten bij jou en mij anders zullen ‘raken’ in de spiegeling met dit goddelijk lichaam, al of niet bewust. Kom erachter wàt je diep van binnen raakt: negatief, positief of neutraal.          
Lees meer

Categorieën: Blog, Nieuws en Yogafilosofie

Neem een adempauze of pas kumbhaka toe en je leert weer vanzelfsprekend te ademen

  Iedereen kent het zinnetje: Neem een adempauze! Dit houdt veelal in dat je even afstapt van het werk waar je mee bezig bent, even ontspant, niets doet of iets heel anders doet. Het houden van een adempauze heeft vele fysieke en geestelijke voordelen. De adempauze als bovengenoemd heeft al direct een effect op hoe je je werk daarna weer kunt oppakken: meestal weer meer geconcentreerd en meer ontspannen.   Kumbhaka, letterlijk adempauze Een andere manier van adempauze is een daadwerkelijke adempauze in je ademhaling – gewoon even niet ademen – genaamd Kumbhaka en is een stimulans van de hersenzenuw
Lees meer

Categorieën: Ademhaling, Blog en Nieuws

Basishouding bij ademoefeningen

  BASISHOUDING bij de meeste ademtrainingen   Ga rustig rechtop zitten op een stoel, los van de leuning, of op de grond in ‘easy’ pose met gekruiste benen. Zit je op de stoel zet dan de voeten, zonder schoenen, plat op de grond. De kin trek je iets naar het kuiltje in je hals. Bij Nederland in Beweging zeggen ze wel eens: alsof je verbaasd kijkt. Houd de schouders geheel ontspannen. Bij alle pranayama’s je beide handen, of bij nadi sodhana de linker hand, ontspannen open of gesloten neerleggen op je knieën. Houd gedurende de hele ademtraining deze ‘verbaasde houding’,
Lees meer

Categorieën: Ademhaling, Asana's, Blog en Nieuws