Sutra’s I.5 Patanjali en een mooie meditatie.
Wanneer je gedachten met je op de loop gaan en je het gevoel hebt dat je achter jezelf aanloopt, je taken en ook je emoties je overweldigen, je je soms paniekerig en angstig voelt, dan kan het tijd worden om inzicht te krijgen in hoe die gedachten en emoties, als wervelingen van de geest, nu eigenlijk werken.
Maarre … ook als je daar allemaal geen last van hebt, is het reuzeïnteressant om meer te weten over de processen rond onze gedachtenvorming.
In een email van 5 maart j.l. heb ik op mijn eigen manier iets verteld over de Yogasutra’s van Patanjali. Hoofdstuk 1.1 t/m 1.4.: Het pad van eenwording. Je kunt het lezen in mijn blog.
Nu is Sutra 1.5 aan de beurt: Er zijn vijf soorten wervelingen in ons bewustzijn die pijnlijk of niet-pijnlijk zijn.
Neutrale gedachten, bijvoorbeeld ‘Ik zie een boom’ vallen onder de niet-pijnlijke gedachten. Er is zuiver onderscheidingsvermogen nodig om te beseffen wanneer een gedachte(nwerveling) behoort bij ‘pijnlijk’ dan wel bij ‘niet-pijnlijk’.
Angst, verdriet, boosheid, frustratie, eenzaamheidsgevoelens worden in deze sutra gerangschikt onder de pijnlijke gedachtenwervelingen waar ook beelden en emoties onder vallen.
Een genotvolle, prettige gedachte of verlangen kan ook pijnlijk blijken in zijn uitwerking. Wanneer je je te veel laat leiden door die gedachte of dat verlangen, kunnen de gevolgen nadelig en pijnlijk worden met lijden tot gevolg.
Je kunt leren met behulp van Yoga en meditatie je te bevrijden uit dit soort lijden. Je kunt leren nog beter te onderscheiden waar je echt gelukkig van wordt, of dat je pijnlijke gedachtenvormen in stand houdt.
Neem ‘bevrijding uit lijden’ (zie Noot) niet absoluut, want ‘lijden’ komen we tegen zolang we leven op aarde.
Noot
‘Bevrijding uit lijden’ is op zichzelf wel reuze interessant om te snappen wat er mee wordt bedoeld: Geleidelijk aan je de innerlijke ruimte-ontvangende houding die hiervoor nodig is, eigen maken. Feitelijk bevrijd je jezelf uit de zogenaamde ‘paren van tegenstelling’, in dit geval: pijn en niet-pijn. Deze innerlijke houding zint op een diep aanvaarden vanuit liefdevolle inner-aandacht van letterlijk àlles wat je als prettig, niet-pijnlijk of niet-kwellend ervaart EN OOK wat je als naar, pijnlijk of kwellend ervaart.
Vanuit aanvaarding van wat ‘er is’, op vanzelfsprekende wijze, de eeuwige en oneindige innerlijke ruimte, die ons WEZEN is, benutten om je perceptie over allerlei zaken en handelingen, te verdiepen, te transformeren, te verzachten en ook ‘het pure genieten’ beter toe te laten.
Anderen zien deze verandering in en aan jou. Dit werkt heilzaam op jouw intieme en werkrelaties: nooit weg.
Mediteer eens en pas ‘awareness’ toe:
Zit rustig rechtop op je kussentje of stoel
Keer je aandacht naar binnen
Bemerk hoe je ademt zonder hieraan iets te veranderen
Jij, kom erbij als stille waarnemer !
Blijf enkele minuten rustig gericht op de adembeweging, die zich geleidelijk verdiept
Observeer dan aandachtig de bewegingen in het bewustzijn
Jij, als stille waarnemer
Laat deze bewegingen komen en gaan
Als voorbijdrijvende wolken aan de hemel
Aanvaard alles wat zich aandient zonder jouw inmenging
Jij, als stille waarnemer.
Reflecteer eens:
1 Waar was jij misschien even niet meer de stille waarnemer en liet je je, en dit kan ook emotioneel zijn, meezuigen in een nieuwe, jou overkomende, gedachtenstroom rond slechts één gedachte die bij je op kwam?
2 Ontmoette je in deze meditatie meer liefdevolle gedachten, gevoelens of beelden dan neutrale of angstige gedachten?
3 Hoe ontstaan in jouzèlf pijnlijke gevolgen van: zie 2.
Mediteren en rustig oefenen in mediteren is heilzaam om onderscheidingsvermogen te vergroten, zodat je onder andere meer helderheid en rust kunt ervaren, ook tijdens je activiteiten van alledag.
0 Reacties