Home » Blog » Raja Yoga » Sutra Patanjali I-6 en I-7: Onze vijf gedachtenpatronen en wat is juiste kennis.
Yoga Sutra's Patanjali - Yogacapelle

Sutra Patanjali I-6 en I-7: Onze vijf gedachtenpatronen en wat is juiste kennis.

door | 17 okt, 2023 | Meditaties, Raja Yoga, Yogafilosofie

Op een dag komen er allerlei indrukken en gedachten in je op. Ze zijn vijf-voudig. Je zult je vast niet altijd bewust zijn van deze verdeling, ik ook niet. Het is goed om een en ander eens uit elkaar te plukken voor meer inzicht in wat er eigenlijk in ons hoofd, hart (en buik) gebeurt.
Onderstaand vind je ook reflectieoefeningen en een meditatie.

In verschillende vertalingen van ‘De yogasutra’s van Patanjali’ worden deze gedachtengolven enigszins anders benoemd. De vijf soorten gedachtengolven zijn volgens Taimni. Zie bronvermelding 1):

Hoofdstuk I-6: Juiste kennis, onjuiste kennis, verbeelding (fantasie, imaginatie), slaap en geheugen.

Een reflectie-oefening

Richt je aandacht naar binnen en observeer je bewustzijn.
Observeer zo stil mogelijk of je kunt onderscheiden welke van jouw gedachten, beelden en emoties te rangschikken zijn onder juiste of onjuiste kennis, of verbeelding, slaap, geheugen?
Denk jij te weten wanneer er sprake is van juiste of onjuiste kennis?
Of besef je wanneer je je dingen inbeeldt (niks mis mee, maar wel goed te weten dat je dit doet)?
Hoe ervaar je je slaperige gedachten: overdag en ’s nachts bijvoorbeeld wanneer je droomt?
Besef je dat je, wanneer je deze woorden leest en ze echt wil begrijpen, aanwezig bent in het heden? Besef je steeds het onderscheid tussen in het NU (van heden) zijn ten opzichte van ‘in het verleden’ zijn?

Je een droom herinneren ’s morgens zou men volgens mij drieledig kunnen zien wat betreft soorten gedachtengolven:
– De onbewuste droomgedachten tijdens de slaap.
– De herinneringsgedachten aan de nachtelijke droom: ’s morgens bij het ontwaken, dus je geheugen.
– De gedachten in het NU, want eerder was de gedachte aan de droom niet bewust.

Sommige mensen hebben lucide dromen. Hier zou men kunnen spreken van min of meer bewuste gedachtengolven tijdens de slaap. Ik ken iemand die beweert dat zij haar lucide droom kan laten veranderen zoals zij wil. In dat geval zouden haar gedachten mijns inziens vallen onder verbeelding (fantasie, imaginatie). Boeiend allemaal.

Een meditatie-oefening. Zie de link onderaan dit blog.

 

Lees verder voor een toelichting wat wordt bedoeld met de eerstgenoemde gedachtengolf in Sutra I-6 namelijk ‘Juiste of feitelijke kennis’. Dit wordt volgens mij steeds lastiger, want er is inderdaad veel ‘nep-feitelijke-kennis’.
Het is een apart ‘vak’ om feiten van nep te blijven onderscheiden in onze nieuwe wereld van kunstmatige intelligentie; EN uitkomsten van onderzoek naar echt of nep de wereld in te brengen.

Ook volgens Taimni 1): Hoofdstuk I-7: (Feiten van) juiste kennis (zijn gebaseerd op) direct inzicht, gevolgtrekking of getuigenis.

Hoe snel neem je iets aan als een feit, dus juiste kennis? Stel: je ziet dat je kind thuis komt uit school. Nou, dat is duidelijk een feit.
Het kan ook zijn dat je je kind hoort thuis komen. Dat lijkt me ook duidelijk vanuit gevolgtrekking.
Wanneer je partner of een ander gezinslid meldt dat je kind thuiskomt, zal dit wellicht ook waar zijn. Dit valt onder getuigenis. Hier kan iets fout gaan, want wellicht komt je kind wel thuis maar NU nog niet en is de melder hiervan vergeten te zeggen dat dit nog wel even kan duren. In dat geval zal jouw aanname (gedachte) dat je kind NU thuis komt als ‘feitelijke kennis’ dus onjuist zijn, maar vallen onder ‘onjuiste kennis’, dus de tweede genoemde gedachtengolf in Sutra I-6.

De wetenschap is voortdurend op zoek naar feiten. Ook hier is dit niet eenvoudig. Als de ene partij het erover eens is dat de wereld rond is, dan zijn er altijd stemmen die beweren dat de wereld plat is. 😁

Alle gekheid op een stokje: Feitelijke kennis wordt regelmatig achterhaald door nieuwe kennis. Is het ene wetenschappelijke artikel net van de drukpers, dan zaagt een andere wetenschapper de poten onder die ‘feitelijke kennis’ vandaan met nieuwe inzichten en ‘bewijzen’.

Feitelijke kennis is niet absoluut. Onze zintuigen en ons concrete denkvermogen houden ons nogal eens voor de gek.

 

Dankbaarheid

Toch is grote dankbaarheid op zijn plaats voor de werking van onze zintuigen en ons denkvermogen. We begeven ons met deze waardevolle instrumenten in de wereld met al zijn belevingen.
Om onderscheidingsvermogen te vergroten tussen juiste en onjuiste kennis is het onder meer belangrijk èn een kunst om meester te zijn over de zintuigen en onze gedachten, in plaats van andersom.

Hiervoor is het allereerst noodzakelijk om te onthechten van alle zintuiglijke en mentale indrukken.

Reflecteer eens:

Beheer jij de kunst om meester te zijn over de zintuigen en over jouw gedachten? Of is het soms of vaak andersom?

In hoeverre laat je je (soms) meeslepen en vereenzelvig je je met de dingen die je waarneemt via de zintuigen of via je denken?

Snap jij onthechting in dit verband?

 

Mediteer op onthechting van de zintuigen en het denken:

Zit rechtop en ontspannen op je kussentje of stoel
Heb de intentie om bewust waar te nemen
Keer je aandacht naar binnen
Bemerk hoe je ademt zonder hieraan iets te wijzigen

Kijk nu om je heen of kijk naar een speciaal object
Laat wat je ziet 100% tot je doordringen: hecht
Terwijl je de ogen sluit laat je het beeld 100% los; onthecht
Voel !

Spits de oren naar een speciaal geluid, of bedenk een geluid
Laat wat je hoort 100% tot je doordringen: hecht
Laat wat je hoort 100% los: onthecht
Voel !

Beeld je een heerlijke geur in, of ruik de geur die om je heen is
Laat wat je ruikt 100% tot je doordringen: hecht
Laat wat je ruikt 100% los: onthecht
Voel !

Herinner je iets wat je heel lekker vindt
Beleef de smaak hiervan op de tong met 100% aandacht: hecht
Laat wat je proeft 100% los: onthecht
Voel !

Voel de ruimte rondom je via de huid
Laat wat je voelt via het tastzintuig 100% tot je doordringen: hecht
Laat deze beleving van het tastzintuig 100% los: onthecht
Voel !

Observeer een opkomende gedachte
Laat deze gedachte 100% tot je doordringen: hecht
Laat deze gedachte 100% los: onthecht
Voel !

Herhaal de Reflectie-punten voor jezelf.
Het mogelijke resultaat voor jou.

Mediteren en rustig oefenen in mediteren, wat ook slechts enkele minuten kan duren als je in tijdnood zit, is heilzaam om onderscheidingsvermogen te vergroten en te finetunen in de eerder genoemde vijf gedachtengolven. De onthechtingsmeditatie in het blog helpt tevens om thuis en op je werk meer helderheid en rust te ervaren. Daarnaast is dit fijn voor iedereen om je heen.

Vergeet niet zo nu en dan te reflecteren voor en na een meditatie.
Link:

Meditatie inzake Sutra I-5 en I-6 Observatie van de bewegingen in het bewustzijn:
https://yoga-capelle.nl/raja-yoga/hoe-werken-jouw-gedachten-vijfvoudig-pijnlijk-en-niet-pijnlijk/

Bronvermelding:

1 De Yoga Sutra’s van Patanjali – Dr. I.K. Taimni
2 Meditaties op de Yoga Sutra’s van Patanjali – Elleke van Kraalingen

 

Wil je eens de yogalessen ‘proeven’? Neem dan contact op met yoga-capelle.nl/contact of tel. 0642675840.

Over Nelleke

Hallo, ik ben Nelleke Slotboom, docent bij Yoga Capelle. Het doet mij plezier om met een uitgebreide scholing en uit eigen ervaring lichamelijke oefeningen – asana’s – en ook ervaringsgerichte yogische filosofie over te dragen aan iedereen die hiervoor open staat.
Ik leer jou, als cursist, hoe je meer ontspanning in je leven kunt ervaren, leniger, flexibeler en sterker wordt: lichamelijk en geestelijk!

Ook ondersteun ik jou in je proces jezelf in relatie tot jouw omgeving beter te snappen. Inzicht krijgen in jezelf is zelf ‘in zicht’ komen en inzien dat je niet hoeft te zoeken naar grip op je leven. Alles is voortdurend in verandering. Het is een mooie Kunst om je steeds opnieuw aan te passen aan situaties, ook die minder aangenaam zijn of lijken, zonder situaties of personen te vermijden EN … zonder jezelf geweld aan te doen!

Dit alles vraagt om ontwikkeling van een gecentreerd bewustzijn, zodat je vanzelfsprekender (vanuit je zelf sprekend) meer dingen onderneemt waar je blij van wordt.

Gerelateerde artikelen

Yoga doen is Yoga aangaan! Je krijgt er iets moois voor.

Yoga doen is Yoga aangaan! Je krijgt er iets moois voor.

Ja spannend kan dit zijn. Je hebt veel gesport of juist weinig bewogen, maar Yoga gaat aan je trekken. Je weet niet of nog weinig wat Yoga inhoudt; je hebt wellicht mooie verhalen en enthousiaste ervaringen van vrienden gehoord. En nu wil je het zelf wel eens beleven.
‘Zelf beleven’ is de enige manier om yoga te gaan snappen en in je gewone leven te integreren. Je hoeft wat mij betreft niet een op en top zogenaamd yogisch leven te leiden, wil je baat hebben van yoga bij: je lekkerder gaan voelen, zelfbewuster en ontspannen in je leven staan. ‘In Yoga Zijn’ is een individuele kwestie. Ben je benieuwd naar: hoe dan?

lees verder
Wie ontmoet jij werkelijk in je leven?

Wie ontmoet jij werkelijk in je leven?

In september 2022 werd ik gevraagd door een Scholengemeenschap in mijn omgeving om een YOGA-workshop te geven voor medewerkers en of ik iets zou kunnen met het thema Ontmoeten. Zeker! zei ik, het is een prachtig yogisch thema. Inmiddels heb ik de workshop gegeven naar volle tevredenheid van de 20 deelnemers.
Wat roept het woord ‘ontmoeten’ bij mij op?
Woorden die bij mij opkomen zijn: vertrouwen, zelfvertrouwen, openheid, reflectie, inzicht verwerven, toewijding / bhakti, hartchakra. En natuurlijk heeft ontmoeten niets met moeten te maken, want ont-moeten is niet-moeten.

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in op mijn mailinglijst en ontvang gratis mijn podcast over meer inzicht in eenkrachtige en ontspannen lichaamshouding. Na enkele welkomst-emails krijg je 1x per week yogische informatie.

Controleer je e-mail om de podcast te downloaden!

Tweet
Share
Share
Pin