Home » Blog » Raja Yoga » Wereldlichtjesdag: ook voor jou.

Wereldlichtjesdag: ook voor jou.

door | 10 dec, 2022 | Raja Yoga, Yoga als Ervaringswetenschap

Samen gedenken tijdens Wereldlichtjesdag. Wereldwijd komen mensen bij elkaar om overleden kinderen te gedenken en steken zij om 19.00 uur een kaarsje aan. Door de verschillende tijdzones in de wereld ontstaat hierdoor een golf van licht, zodat de wereld een beetje lichter wordt voor de mensen die hun kind hebben verloren en daarbij mogen beseffen dat zij niet alleen zijn met hun verdriet.
Waarom ik in de titel aangeef dat Wereldlichtjesdag ook voor jou is, is omdat wij allemaal een ìnnerlijk kind in ons hebben. We kunnen het contact hiermee zijn kwijt geraakt.

Contact met en zorgen voor je innerlijk kind. Hoe dan?

Het gaat hierbij om durven voelen, aanvaarden en loslaten van allerlei gekwetstheden, frustraties, onmacht, schuld, spijt, boosheden, eenzaamheid en allerlei andere emoties die we liever niet zouden voelen, maar vermijden.
Daar tegenover vinden we het vaak logisch om blij te zijn met mooie herinneringen, al of niet uit de kindertijd, en waar we dankbaar voor kunnen zijn.

Ook dankbaar voor negatieve herinneringen.

Nu is het de Kunst, dat je ook dankbaar bent voor de voor jou negatieve ervaringen en bijbehorende steeds terugkerende emoties of spanningen: ook deze hebben jou gemaakt tot wat je nu bent en je kunt aanvaarden dat zij bij jóu horen!

Vanuit deze aanvaardende dankbaarheid schep je ruimte om ‘te zien!’ en tevens goed te zien wat je kunt loslaten vanwege het verdwenen zijn van de noodzaak om er aandacht aan te besteden.
Je leven gaat steeds verder; beweeg maar mee, samen met je innerlijk kind.

Resumerend:

Je kunt een kind van vlees en bloed hebben verloren op wat voor manier dan ook, misschien ook via abortus of miskraam. Je kunt tevens je innerlijk kind, zoals boven omschreven, kwijt zijn.

Samen-zijn met anderen vanuit samen-zijn met je innerlijk kind.

Jezelf met al je gekwetstheden en precies zoals jij nu bent, omarmen, voelen, liefhebben en loslaten wat overbodig is geworden, is ook een soort samen-zijn.

Ik gun iedereen van harte, en vandaag met name jou indien je te maken hebt gehad met verlies van een (misschien nog ongeboren) kind, om tevens onvoorwaardelijk te houden van jezelf. En vanuit jouw samen-zijn met je innerlijk kind andere ouders te ontmoeten die ook een zoon of dochter hebben verloren.
De steun aan elkaar tijdens een ontmoeting op Wereldlichtjesdag kan hierdoor een extra dimensie krijgen!

Veel liefs, Nelleke

 

Proefles? https://yoga-capelle.nl/contact
Lees ook: https://www.wereldlichtjesdag.nl/

Over Nelleke

Hallo, ik ben Nelleke Slotboom, docent bij Yoga Capelle. Het doet mij plezier om met een uitgebreide scholing en uit eigen ervaring lichamelijke oefeningen – asana’s – en ook ervaringsgerichte yogische filosofie over te dragen aan iedereen die hiervoor open staat.
Ik leer jou, als cursist, hoe je meer ontspanning in je leven kunt ervaren, leniger, flexibeler en sterker wordt: lichamelijk en geestelijk!

Ook ondersteun ik jou in je proces jezelf in relatie tot jouw omgeving beter te snappen. Inzicht krijgen in jezelf is zelf ‘in zicht’ komen en inzien dat je niet hoeft te zoeken naar grip op je leven. Alles is voortdurend in verandering. Het is een mooie Kunst om je steeds opnieuw aan te passen aan situaties, ook die minder aangenaam zijn of lijken, zonder situaties of personen te vermijden EN … zonder jezelf geweld aan te doen!

Dit alles vraagt om ontwikkeling van een gecentreerd bewustzijn, zodat je vanzelfsprekender (vanuit je zelf sprekend) meer dingen onderneemt waar je blij van wordt.

Gerelateerde artikelen

Volledige ademhaling voor helderheid en ontspannen energie.

Volledige ademhaling voor helderheid en ontspannen energie.

Heb je helderheid en ontspannen extra energie nodig? Laat jouw ademhaling je hierbij helpen.
In dit artikel beschrijf ik hoe je tot een volledige ademhaling komt. Sla in principe geen detail over: Alles is van belang en oefen geduldig. Je kunt de oefening in drieën knippen en apart oefenen totdat je de onderdelen hebt eigen gemaakt:
1 De ontspannen buikademhaling: zie praktische inleiding.
2 De ontspannen volledige ademhaling.
3 Als het goed voelt en je zo ver bent, adem dan ook naar de rug en de flanken.
Er is ook een video. Bestudeer echter eerst deze tekst voor onder meer de juiste mindset.

lees verder
Hoe werken jouw gedachten? Vijfvoudig, pijnlijk en niet-pijnlijk!

Hoe werken jouw gedachten? Vijfvoudig, pijnlijk en niet-pijnlijk!

Wanneer je gedachten met je op de loop gaan en je het gevoel hebt dat je achter jezelf aanloopt, je taken en ook je emoties je overweldigen, je je soms paniekerig en angstig voelt, dan kan het tijd worden om inzicht te krijgen in hoe die gedachten en emoties, als wervelingen van de geest, nu eigenlijk werken.
Maarre … ook als je daar allemaal geen last van hebt, is het reuzeïnteressant om meer te weten over de processen rond onze gedachtenvorming.

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in op mijn mailinglijst en ontvang gratis mijn podcast over meer inzicht in eenkrachtige en ontspannen lichaamshouding. Na enkele welkomst-emails krijg je 1x per week yogische informatie.

Controleer je e-mail om de podcast te downloaden!

Tweet
Share
Share
Pin