Blog

Hoe blijf jij ontspannen overeind in een wereld van lijden?

Hoe blijf jij ontspannen overeind in een wereld van lijden?

Hoe voel jij je bij de ‘toestand in de wereld’? Dagelijks komen we op wat voor manier dan ook in aanraking met alle spanningen die er zijn in de wereld, onder meer via de social media. Op zich prima: zonder spanning geen leven.
Het kan echter zijn dat je je wilt afschermen voor negativiteit. In het begin zal dit lijken te werken, alleen: lijden schijnt toch bij het leven te horen. Het is overal om ons heen, naast ook de heel mooie dingen.

lees verder
Sutra Patanjali I-6 en I-7: Onze vijf gedachtenpatronen en wat is juiste kennis.

Sutra Patanjali I-6 en I-7: Onze vijf gedachtenpatronen en wat is juiste kennis.

Op een dag komen er allerlei indrukken en gedachten in je op. Ze zijn vijf-voudig. Je zult je vast niet altijd bewust zijn van deze verdeling, ik ook niet. Het is goed om een en ander eens uit elkaar te plukken voor meer inzicht in wat er eigenlijk in ons hoofd, hart (en buik) gebeurt.
Je vindt in dit blog ook reflectieoefeningen en een meditatie.

De vijf soorten gedachtengolven zijn volgens Taimni:

lees verder
Sutra Patanjali I-6 en I-7: Onze vijf gedachtenpatronen en wat is juiste kennis.

Hoe werken jouw gedachten? Vijfvoudig, pijnlijk en niet-pijnlijk!

Wanneer je gedachten met je op de loop gaan en je het gevoel hebt dat je achter jezelf aanloopt, je taken en ook je emoties je overweldigen, je je soms paniekerig en angstig voelt, dan kan het tijd worden om inzicht te krijgen in hoe die gedachten en emoties, als wervelingen van de geest, nu eigenlijk werken.
Maarre … ook als je daar allemaal geen last van hebt, is het reuzeïnteressant om meer te weten over de processen rond onze gedachtenvorming.

lees verder
Wat je vies vindt toch lekker gaan vinden? Pratyahara en 5 praktische stappen.

Wat je vies vindt toch lekker gaan vinden? Pratyahara en 5 praktische stappen.

Oeps, wat vind ik dát eten vies! Ken je dat? Of lust je eigenlijk alles wel en vind je niet zo gauw iets vies? Dan ben je een spekkoper. Ieders smaak is anders en dat is prima. Toch wel handig om je smaakbeleving eens onder de loep te nemen als je vooral neigt naar snackvoeding en sterke smaken met veel fabrieksmatige smaakversterkers.

lees verder
Pasen: DE liefdesverklaring – Pinksteren: liefde toepassen.

Pasen: DE liefdesverklaring – Pinksteren: liefde toepassen.

In dit blog ga ik kort, praktisch en op eigen wijze in op de esoterische (verborgen) betekenis van Pasen, Hemelvaart en Pinksteren.
Wàt vieren we eigenlijk? Hoe doe jìj het? Vier je de religieuze betekenis van Pasen, Hemelvaart en Pinksteren? Betekent dit iets voor jou ?
Onderaan dit artikel vind je een link naar een internetpagina getiteld: ‘Weet wat je viert’. Op eenvoudige wijze wordt hier ingegaan op de herkomst van een aantal Christelijke vieringen: van Witte donderdag t/m Pinksteren.

Mijn persoonlijke benadering van deze feestdagen.

lees verder
Ontspanning èn Zelfsturing via Yoga Nidra.

Ontspanning èn Zelfsturing via Yoga Nidra.

Concreet je leven naar wens beïnvloeden met behulp van Sankalpa tijdens Yoga Nidra.

Hoe ga je om met de hobbels die je moet nemen in je leven? Creëer je oplossingen waar je blij van wordt?

Vraag jezelf hierbij af:
– Hoe wil ik – vooral – ZIJN in mijn leven.
– Wat wil je geven aan jezelf en anderen.
– Wat doe jij innerlijk met terugkerende frustraties en teleurstellingen? Projecteren, afreageren op degene die te maken hebben met die emoties?- Wanneer ervaar je innerlijke rust zonder het gevoel ergens voor op de loop te zijn of achter jezelf aan te hollen?
– Wat versta je onder: ‘Mijn leven mooier en zinvoller maken’?

lees verder
Rustiger ademen met buikademhaling.

Rustiger ademen met buikademhaling.

Hoe zit dit bij jou als je spannende dingen doet of moet doen, of wanneer er een deadline is: opgelegd door anderen en soms ook door jezelf?
Ik merk wanneer een activiteit mij uitdaagt, of deze nu leuk of niet zo leuk is, dat mijn ademhaling geneigd is oppervlakkiger te worden, hoger in de borst komt en meer gespannen is. Dit heeft te maken met een beetje onzekerheid. Wat de reden verder ook is, zodra ik die wat meer gespannen ademhaling opmerk, spreek ik mezelf toe …

lees verder
Ochtendyoga in bed

Ochtendyoga in bed

In dit blog geef ik je een aantal yogaoefeningen voor in bed als je wakker wordt met onderaan het blog een oefenVIDEO.
Kies gerust eruit wat je aanspreekt en maak je eigen ritueel, met eventueel andere oefeningen die jou goed doen, en zo kort of zo lang als je wilt. Daar gaan we dan …

lees verder

Schrijf je in op mijn mailinglijst en ontvang gratis mijn podcast over meer inzicht in eenkrachtige en ontspannen lichaamshouding. Na enkele welkomst-emails krijg je 1x per week yogische informatie.

Controleer je e-mail om de podcast te downloaden!