Home » Blog » Asana’s » Ontspanning èn Zelfsturing via Yoga Nidra.

Ontspanning èn Zelfsturing via Yoga Nidra.

door | 31 mrt, 2023 | Asana’s, Raja Yoga

Concreet je leven naar wens beïnvloeden.

Had jij goede voornemens voor 2023?
Niet altijd eenvoudig hè om dat wat je in je hoofd hebt en je belangrijk vindt, ook werkelijk te realiseren. Als er dan van alles tegen zit, dan is de verleiding groot om het bijltje er maar bij neer te gooien en min of meer in je oude stramien verder te gaan. Gaat dat bij jou ook zo ongeveer of merk je dat er door je goede voornemen geleidelijk toch wel iets verandert in de door jou beoogde richting?

Hoe ga je om met de hobbels die je moet nemen in je leven? Creëer je oplossingen waar je blij van wordt?

TIP

Een heel mooie yogische manier om goede voornemens te laten slagen is de diepte in te gaan bij jezelf. Een paar voorbeelden van de diepte in gaan:

– Hoe wil je – vooral – ZIJN in je leven?

– Wat wil je geven aan jezelf en anderen?

– Wat doe jij innerlijk met terugkerende frustraties en teleurstellingen? Projecteren, afreageren op degene die te maken hebben met die emoties?

– Wanneer ervaar je innerlijke rust zonder het gevoel ergens voor op de loop te zijn of achter jezelf aan te hollen?

– Wat versta je onder: ‘Mijn leven mooier en zinvoller maken’?

De diepte in gaan met Yoga Nidra, maar wat IS het?

De Bihar School of Yoga zegt in hun boek ‘Yoga Nidra’: “Daal neer in de lagere schuilhoeken van de geest en kap de wortel, dan zal de boom vanzelf sterven. De onbewuste geest is de basis van het normale en abnormale gedrag van de mens; de basis van alles wat wij zijn ligt in het rijk van het onderbewustzijn en het onbewustzijn. Dus, waarom doorgaan met snoeien van takken en bladeren?” Want die groeien mooi weer aan.

Dit snoeien doen de meeste mensen als zij goede voornemens hebben; zij gaan dus niet diep genoeg om werkelijk veranderingen te kunnen aanbrengen in hun levenswijze. Herkenbaar? Voor mij wel in ieder geval, ik heb ook zo mijn verslavingen, verleidingen en valkuilen.

Yoga Nidra: de oefening.

Zo beknopt mogelijk geef ik hier de belangrijkste items, anders ga je je maar vervelen bij al die lappen tekst:

– Het is een geestestoestand tussen waken en dromen in. Je slaapt als het ware met een spoor van gewaarzijn.

– De onderbewuste en onbewuste geest openen zich tijdens een complete ontspanning, liggend op de rug.

– Jouw diepmenselijke levensenergie ont-wikkel je hiermee: als het wikkeltje dat je van een snoepje haalt. Dit heet ook ‘tantra’.

– Tijdens de lange zacht- maar strak-geleide ontspanning geef jij je onderbewustzijn opdrachten, die in dat onderbewuste direct worden uitgevoerd. Erg belangrijk dus dat jouw opdrachten EENVOUDIG EN EENDUIDIG zijn in wat je beoogt.

– Die opdracht geef je in de vorm van een innerlijk besluit: een korte zin, gesteld in de tegenwoordige tijd, van liefst maximaal zes woorden. Dit besluit betreft jouw diepste wens die 100% betrekking heeft op jouzelf. Je innerlijk c.q. levensHOUDING bewèrk je op deze wijze, zodat jouw goede voornemens in de buitenwereld gemakkelijk(er) onderdeel worden van jouw levensWIJZE.

– Maar OOK: afhankelijk van de Sankalpa, want zo heet dit innerlijk genomen besluit tijdens Yoga Nidra, werk je zo toe naar een gezonder en gelukkiger leven. Een leven waarin ontvankelijkheid is voor het ‘grote onbekende’ en tevens doelgerichte aandacht voor de verandering die je wenst.

– Regelmatige herhaling van Yoga Nidra, met steeds dezelfde Sankalpa, geeft het beste resultaat. Als je wilt kan het dagelijks, maar 1 of 2x per week is al geweldig.

Nelleke’s Sankalpa

Graag vertrouw ik jou toe wat mijn eigen Sankalpa is: “Ik luister … herinner … en handel”. Deze zin is concreter dan je op het eerste gezicht zou denken.

Ik luister naar mijn eigen gevoelens, emoties, begeertes, gehechtheden en ik luister vanuit mijn hart naar anderen … Dan herinner ik me wat dit alles mij in het verleden al heeft geleerd, en ook wat mijn diepste wensen zijn om in mijn leven vorm te geven … Dan handel ik vanuit ervaring, hopelijk met wijsheid. Deze drie: luisteren, herinneren, handelen komen steeds dichter bij elkaar in tijd. Eigenlijk is het in de kern een gelijktijdige drie-eenheid in meditatief handelen.

Wonderlijk, maar het maakt me tegelijkertijd minder gehecht aan allerlei zaken, terwijl ik alle ruimte voel om mijn eigen vorm te blijven geven aan mijn leven.

Waar wil jìj in verbeteren, groeien of genezen?

Weet, dat met eerlijke en open intentie tijdens de Yoga Nidra die herhaaldelijk wordt uitgevoerd, veranderingen kunnen worden bereikt als, ik citeer weer het boekje ‘Yoga Nidra’:
– “ De aard van je geest kan zich veranderen (denk bijvoorbeeld aan: ongeduld, snel jaloers, minderwaardig voelen, snel geïrriteerd, kort lontje, snel in de stress schieten, pleasegedrag, etc…).
– Ziekten kunnen worden genezen, of op zijn minst verlicht.
– Je creatieve aanleg kan zich herstellen.”

Nadenken over je eigen Sankalpa.

Wil je eens nadenken, of liever invoelen, over een korte zin van maximaal zes woorden, waarin jouw wensen over jouw persoonlijke leven gevat zijn? Een zeer stellige zin, in de tegenwoordige tijd. Een zin waar je met je hele ‘ziel en zaligheid’ achter staat. Het is JOUW zin en wens voor jouw zingeving. Dit heet: Sankalpa.

Vergis je niet: heel veel ontspanningsoefeningen op de rug worden ‘Yoga Nidra’ genoemd. Een echte Yoga Nidra voldoet echter aan verschillende voorwaarden om diepere lagen van je bewustzijn aan te boren.
Het brengt je, bij daadwerkelijke en regelmatige beoefening, veel goeds.

Mijn stem voor jou.

Graag verleid ik je bij deze om naar de pagina op de website van Yoga Capelle te gaan waar ook de door mijzelf ingesproken Yoga Nidra wordt aangeboden in een AUDIO-bestand.

Tegen een passend (bij de kwaliteit) bedrag heb je levenslang toegang. Elke keer als je Yoga Nidra uitvoert, heb je in principe een begeleidende stem nodig. Je begrijpt waarom dit is, als je hem een keer hebt gedaan. Ga er van genieten, voed je creativiteit en kom geheel tot rust.

Open deze URL: https://yoga-capelle.nl/volledige-yogapractice/ of klik hier.
Daar vind je enkele audio’s en video’s met allerlei fijne yogaoefeningen waaronder een Savasana (ontspanning op de rug) en – als laatste AUDIObestand – de Yoga Nidra van zo’n 44 minuten waarbij je je eigen Sankalpa nodig hebt. En … met een klinkende recensie.

N.B. Wanneer je een aankoop hebt gedaan, ontvang je zo snel mogelijk van mij het juiste bestand of bestanden. Sla deze dan zorgvuldig op op je computer, zodat je ze zo vaak kunt gebruiken als je wilt.

 

Luister naar de diepe behoeften van jouw innerlijk. Ik wens je alle goeds en succes met het toepassen van Yoga Nidra.

 

Wil je eens een proefles in een van mijn yogalessen? Ga naar: https://yoga-capelle.nl/contact of bel 0642675840. Spreek – als ik niet opneem – gerust een boodschap in en ik bel je terug op een voor jou geschikt moment; vermeld dit laatste dan ook in je voicebericht.

 

Over Nelleke

Hallo, ik ben Nelleke Slotboom, docent bij Yoga Capelle. Het doet mij plezier om met een uitgebreide scholing en uit eigen ervaring lichamelijke oefeningen – asana’s – en ook ervaringsgerichte yogische filosofie over te dragen aan iedereen die hiervoor open staat.
Ik leer jou, als cursist, hoe je meer ontspanning in je leven kunt ervaren, leniger, flexibeler en sterker wordt: lichamelijk en geestelijk!

Ook ondersteun ik jou in je proces jezelf in relatie tot jouw omgeving beter te snappen. Inzicht krijgen in jezelf is zelf ‘in zicht’ komen en inzien dat je niet hoeft te zoeken naar grip op je leven. Alles is voortdurend in verandering. Het is een mooie Kunst om je steeds opnieuw aan te passen aan situaties, ook die minder aangenaam zijn of lijken, zonder situaties of personen te vermijden EN … zonder jezelf geweld aan te doen!

Dit alles vraagt om ontwikkeling van een gecentreerd bewustzijn, zodat je vanzelfsprekender (vanuit je zelf sprekend) meer dingen onderneemt waar je blij van wordt.

Gerelateerde artikelen

Ochtendyoga in bed

Ochtendyoga in bed

In dit blog geef ik je een aantal yogaoefeningen voor in bed als je wakker wordt met onderaan het blog een oefenVIDEO.
Kies gerust eruit wat je aanspreekt en maak je eigen ritueel, met eventueel andere oefeningen die jou goed doen, en zo kort of zo lang als je wilt. Daar gaan we dan …

lees verder
Hè hè, even een adempauze nemen.

Hè hè, even een adempauze nemen.

Iedereen kent het zinnetje: Neem een adempauze! Dit houdt veelal in dat je even afstapt van datgene waar je mee bezig bent, je even ontspant, niets of iets heel anders doet.
Het houden van een adempauze heeft vele fysieke en geestelijke voordelen. Even een adempauze nemen heeft al direct een effect op hoe je je bezigheden daarna weer kunt oppakken: meestal weer meer geconcentreerd en meer ontspannen. In de yoga spreken we van Kumbhaka wanneer we een adempauze nemen na de in- of de uitademing. En dit leidt weer naar ontspannen en vanzelfsprekend ademen.

lees verder
Sutra’s I.1 t/m I.4 Patanjali en een meditatie.

Sutra’s I.1 t/m I.4 Patanjali en een meditatie.

Ooit kwam ik deze zin tegen via “de Dagelijkse Gedachte”:
< Laat de dingen komen zoals ze zijn geweven in je levenslot. Wat kan er beter in je behoefte voorzien? >
Deze zin verwijst naar jouw eigen dagelijkse leven. Hierin zullen zaken meer of minder naar tevredenheid verlopen, misschien niet altijd even duidelijk.

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in op mijn mailinglijst en ontvang gratis mijn podcast over meer inzicht in eenkrachtige en ontspannen lichaamshouding. Na enkele welkomst-emails krijg je 1x per week yogische informatie.

Controleer je e-mail om de podcast te downloaden!

Tweet
Share
Share
Pin