Home » Blog » Asana’s » De boot: een yoga-asana voor je wils- en daadkracht.

De boot: een yoga-asana voor je wils- en daadkracht.

door | 12 feb, 2023 | Asana’s

De boothouding, of Paripurna Navasana.

Deze asana is fysiek versterkend voor de rug, de been-, buik- en diepere bekkenbodemspieren.
De asana werkt energetisch met name op het derde chakra, dat met je wils- en daadkracht heeft te maken. Lees alle details aandachtig en pas het toe. Bouw de asana heel zorgvuldig op èn af.

Zit op je yogamat: de voeten plat op de vloer, de knieën gebogen, je rug recht.
Vouw je handen om de knieën en strek de armen waardoor je licht achterover leunt met recht gestrekte rug en nek. Je zoekt evenwicht op het stuitbeen dat je stevig tegen de grond houdt gedrukt.
Til je voeten van de vloer, breng je handen onder de knieholtes als steun en met de onderbenen horizontaal aan de vloer. Adem zo even door; houd de rug en nek lang en je hoofd in het verlengde van de wervelkolom.

Bouw de houding zorgvuldig op

Wees voorzichtig met de onderrug en houd eventueel de houding op deze manier aan met gebogen knieën. Wanneer – na wat oefenen – de houding je gemakkelijk af gaat, strek dan de benen rustig uit tot zo’n 50 graden boven de vloer. Strek of point de voeten en merk op de verschillen in je spieren.

Houd je ‘corset’ krachtig, de zitbotten iets naar elkaar toe. Merk op en blijf dit opmerken:
De veranderingen in onderbuik, navelstreek, bekkenboden, onder- en bovenrug, nek, hals en schoudergordel. Laat de onderrug in een lichte holling rusten op het krachtige ‘corset’, je core. Strek de armen naar voren, de handpalmen wijzen naar elkaar.

Je ogen rusten op een punt voor je. De nek blijft lang, de kin iets ingetrokken naar het kuiltje in de hals. De schouders laag (oren wèg van de schoudertoppen), de schouderbladen iets naar elkaar toegetrokken en ontspannen afhangend naar een denkbeeldig zakje in het midden van de onderrug. Al ademend kun je wat gaan trillen; dat hoort er bij, met name wanneer je iets nieuws oefent.

Focus je op fysieke en innerlijke ruimte door de gehele houding in al zijn details te doorvoelen vanaf de voetzolen tot de kruin. Laat die ruimte verder groeien ook buiten je om.

Bouw de houding af als je ervaart voor dit moment er alles te hebben ingebracht en uitgehaald en liefst ook enige ruimte hebt ervaren.

Wanneer je behoedzaam uit de houding komt en ontspannen gaat liggen (niet neerploffen), merk je dat de energie nu vrij door je lichaam kan stromen.

 

Wil je het yogapad op, meld je dan hier aan voor een proefles: https://yoga-capelle.nl/contact.

Over Nelleke

Hallo, ik ben Nelleke Slotboom, docent bij Yoga Capelle. Het doet mij plezier om met een uitgebreide scholing en uit eigen ervaring lichamelijke oefeningen – asana’s – en ook ervaringsgerichte yogische filosofie over te dragen aan iedereen die hiervoor open staat.
Ik leer jou, als cursist, hoe je meer ontspanning in je leven kunt ervaren, leniger, flexibeler en sterker wordt: lichamelijk en geestelijk!

Ook ondersteun ik jou in je proces jezelf in relatie tot jouw omgeving beter te snappen. Inzicht krijgen in jezelf is zelf ‘in zicht’ komen en inzien dat je niet hoeft te zoeken naar grip op je leven. Alles is voortdurend in verandering. Het is een mooie Kunst om je steeds opnieuw aan te passen aan situaties, ook die minder aangenaam zijn of lijken, zonder situaties of personen te vermijden EN … zonder jezelf geweld aan te doen!

Dit alles vraagt om ontwikkeling van een gecentreerd bewustzijn, zodat je vanzelfsprekender (vanuit je zelf sprekend) meer dingen onderneemt waar je blij van wordt.

Gerelateerde artikelen

Tips om comfortabel rechtop te zitten.

Tips om comfortabel rechtop te zitten.

Bij yogabeoefening – en in het dagelijks leven – is het van essentieel belang een juiste basishouding in te nemen zodat je lichaam en geest goed zijn voorbereid voor verschillende oefeningen en blessures worden voorkomen. Hierna volgt een gedetailleerde beschrijving van ‘het zitten’. Je kunt dit bij allerlei yoga-asana’s en ademoefeningen toepassen, maar uiteraard ook een goede gewoonte maken van een goede zithouding in je dagelijks leven. Leer het ook je kinderen; zij zullen er (later) blij mee zijn.

lees verder
Een goede lichaamshouding, hoe werkt dit door?

Een goede lichaamshouding, hoe werkt dit door?

Ontspannen staan en lopen helpt gewrichtsklachten voorkomen en geeft meer rust in je hoofd. Enkele mogelijke gevolgen van een slechte houding: hoofdpijn, nekpijn, rugpijn, heupklachten, knieklachten, voetproblemen, onder andere hielspoor en problemen met de achillespees. Daarom is het de moeite waard om daadwerkelijk te oefenen tijdens het beluisteren van de korte PODCAST in dit blog. Je zult merken dat je veel minder hoeft ‘te werken’ om een ontspannen houding te handhaven. Je gaat lichter en toch steviger lopen met een prettige rust in je hoofd.

lees verder
Hè hè, even een adempauze nemen.

Hè hè, even een adempauze nemen.

Iedereen kent het zinnetje: Neem een adempauze! Dit houdt veelal in dat je even afstapt van datgene waar je mee bezig bent, je even ontspant, niets of iets heel anders doet.
Het houden van een adempauze heeft vele fysieke en geestelijke voordelen. Even een adempauze nemen heeft al direct een effect op hoe je je bezigheden daarna weer kunt oppakken: meestal weer meer geconcentreerd en meer ontspannen. In de yoga spreken we van Kumbhaka wanneer we een adempauze nemen na de in- of de uitademing. En dit leidt weer naar ontspannen en vanzelfsprekend ademen.

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in op mijn mailinglijst en ontvang gratis mijn podcast over meer inzicht in eenkrachtige en ontspannen lichaamshouding. Na enkele welkomst-emails krijg je 1x per week yogische informatie.

Controleer je e-mail om de podcast te downloaden!

Tweet
Share
Share
Pin