Home » Blog » De ademhaling » Pranayama: Kun je nou ècht oefenen met ademhalen, of …

Pranayama: Kun je nou ècht oefenen met ademhalen, of …

door | 25 aug, 2022 | De ademhaling, Raja Yoga

Goeie vraag. Ook ik kom met inhoudelijke artikelen over wat je allemaal kunt doen met de adem. Dit artikel is meer beschouwend en gaat naar het ‘waarom’ van oefenen met ademen.

Ademen is natuurlijk veel meer dan een beetje lucht naar binnen halen en weer uitscheiden. Hierdoor kunnen we op aarde leven. Hoe wil jìj leven?

Pranayama

Pranayama is, grofweg, een oefenmethode om je ademhaling te verbeteren, feitelijk om je kwaliteit van leven te verbeteren !

Enerzijds oefen je inderdaad, anderzijds is bij dit oefenen van belang om stil te worden, te luisteren naar de signalen in je lichaam en in je hoofd en hart.

Pranayama beoefenen houdt – even uit de losse pols – voor mij in:

– Dankbaar zijn voor het wonder van de adem.

– Bewust zijn van mijn ademproces, ingebed in beseffen hoe ik mij voel zonder oordeel hierover.

– Mijzelf er – en dit is positief – steeds weer op ‘betrappen’ wanneer ik hoog adem en hoe dit komt, ook weer zonder oordeel of veroordeling van mijzelf.

– Blijven aanvaarden dat de ademhaling telkens anders is.

– Steeds opnieuw beseffen dat mijn lichaam zèlf ademt, ik hoef het niet te hálen.

– ’s Morgens mijn lichaam vitaliseren met – inderdaad – een speciale ademoefening, waardoor mijn lichaamscellen eens op andere gedachten worden gebracht en er overdag meer flexibele ruimte blijft voor het ademproces.

– Door mijn innerlijk bewuste en aanvaardende houding mijn lijf toestaan volledig te ademen. Kortgezegd: de longen vullen zich en ledigen zich en de buik en het middenrif doen duidelijk mee.

– Beheersen van mijn ademhalingsbewegingen, maar ik noem het liever ‘beheren’ vanwege het lichaam toestaan en mijzelf gunnen om ruim te ademen.

Noot. Mijn IK of EGO ervaar ik dienend aan mijzelf, in plaats van dat ik te veel wil presteren om ruimer te ademen.

– Al met al: samen met de andere yoga-stappen van Patanjali (hierover later meer) tot meer inzicht zien te komen in wat ik ben en hoe mijn eigen leven vorm te geven bij alle onzekerheden in mijn levensomstandigheden.

 

Nu meer technisch en uitleg van het woord Pranayama:

Pranayama is een van de stadia in het yogasysteem, dat aan een zekere Patanjali wordt toegeschreven.

Prana-yam-a. Het deelwoord yam heeft zowel een uitstrekkende als een tegenhoudende betekenis. De laatste letter is de ‘a’ en betekent ‘niet’ en zou kunnen verwijzen naar het niet meer opnemen van levensenergie, maar het afstaan van afgewerkte stoffen.

Pranayam-a is dan ook ademtraining, opdat al je longblaasjes goed benut worden. En leidt tevens naar het zogenaamde ‘doden van de ademhaling’. In meditatie kan de in- en uitademing namelijk super stil worden, dat je bijna niet merkt dat je ademt.

Yama staat ook voor de god van de dood: vandaar ‘het doden van de adem’.

Ook verwijst Yama naar ‘discipline’: de eerste stap in het yogasysteem van Patanjali. Een mooi woord dat verwant is aan ‘discipel’, wat volgeling betekent.

Noot.
Het hele woord pranayama ontleed, maakt helder wat er kan gebeuren bij ademen en ademtraining. Ook maakt het woord duidelijk waar je naar toe kunt bewegen: energie ruim opnemen, afvalstoffen opruimen en tevens vanuit ons bewustzijn de adem LATEN verstillen in meditatie.

 

En nu jij.

Ben jij bereid – bij alle activiteit in je leven – innerlijk te volgen wat je wezenlijke behoeften zijn? Gebruik je je levenskracht als een discipel? Dan volg je in jouw praktische leven innerlijk waarvan je voelt waardoor en waarvoor je leeft! Ook ontdek je mogelijkheden om veel behoeften die je misschien nog door anderen wil laten bevredigen, juist zelf te vervullen.

Heb alle geduld met jezelf in dit ontdek-proces en behoud je intentie om je levenskracht geleidelijk aan te leren kennen en benutten. Dit geeft plezier en ruimte in je leven.

 

Lees ook eens mijn andere (adem-)blogs: https://yoga-capelle.nl/blog/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pranayama

 

Wil je meer van dit soort informatie en ook werken met Pranayama, kom dan eens proeven in een van mijn yogalessen: https:/yoga-capelle.nl/contact.

Over Nelleke

Hallo, ik ben Nelleke Slotboom, docent bij Yoga Capelle. Het doet mij plezier om met een uitgebreide scholing en uit eigen ervaring lichamelijke oefeningen – asana’s – en ook ervaringsgerichte yogische filosofie over te dragen aan iedereen die hiervoor open staat.
Ik leer jou, als cursist, hoe je meer ontspanning in je leven kunt ervaren, leniger, flexibeler en sterker wordt: lichamelijk en geestelijk!

Ook ondersteun ik jou in je proces jezelf in relatie tot jouw omgeving beter te snappen. Inzicht krijgen in jezelf is zelf ‘in zicht’ komen en inzien dat je niet hoeft te zoeken naar grip op je leven. Alles is voortdurend in verandering. Het is een mooie Kunst om je steeds opnieuw aan te passen aan situaties, ook die minder aangenaam zijn of lijken, zonder situaties of personen te vermijden EN … zonder jezelf geweld aan te doen!

Dit alles vraagt om ontwikkeling van een gecentreerd bewustzijn, zodat je vanzelfsprekender (vanuit je zelf sprekend) meer dingen onderneemt waar je blij van wordt.

Gerelateerde artikelen

Tips om comfortabel rechtop te zitten.

Tips om comfortabel rechtop te zitten.

Bij yogabeoefening – en in het dagelijks leven – is het van essentieel belang een juiste basishouding in te nemen zodat je lichaam en geest goed zijn voorbereid voor verschillende oefeningen en blessures worden voorkomen. Hierna volgt een gedetailleerde beschrijving van ‘het zitten’. Je kunt dit bij allerlei yoga-asana’s en ademoefeningen toepassen, maar uiteraard ook een goede gewoonte maken van een goede zithouding in je dagelijks leven. Leer het ook je kinderen; zij zullen er (later) blij mee zijn.

lees verder
Rustiger ademen met buikademhaling.

Rustiger ademen met buikademhaling.

Hoe zit dit bij jou als je spannende dingen doet of moet doen, of wanneer er een deadline is: opgelegd door anderen en soms ook door jezelf?
Ik merk wanneer een activiteit mij uitdaagt, of deze nu leuk of niet zo leuk is, dat mijn ademhaling geneigd is oppervlakkiger te worden, hoger in de borst komt en meer gespannen is. Dit heeft te maken met een beetje onzekerheid. Wat de reden verder ook is, zodra ik die wat meer gespannen ademhaling opmerk, spreek ik mezelf toe …

lees verder
Ontspanning èn Zelfsturing via Yoga Nidra.

Ontspanning èn Zelfsturing via Yoga Nidra.

Concreet je leven naar wens beïnvloeden met behulp van Sankalpa tijdens Yoga Nidra.

Hoe ga je om met de hobbels die je moet nemen in je leven? Creëer je oplossingen waar je blij van wordt?

Vraag jezelf hierbij af:
– Hoe wil ik – vooral – ZIJN in mijn leven.
– Wat wil je geven aan jezelf en anderen.
– Wat doe jij innerlijk met terugkerende frustraties en teleurstellingen? Projecteren, afreageren op degene die te maken hebben met die emoties?- Wanneer ervaar je innerlijke rust zonder het gevoel ergens voor op de loop te zijn of achter jezelf aan te hollen?
– Wat versta je onder: ‘Mijn leven mooier en zinvoller maken’?

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in op mijn mailinglijst en ontvang gratis mijn podcast over meer inzicht in eenkrachtige en ontspannen lichaamshouding. Na enkele welkomst-emails krijg je 1x per week yogische informatie.

Controleer je e-mail om de podcast te downloaden!

Tweet
Share
Share
Pin