Home » Blog » Raja Yoga » AUM en de werking voor jou. Uit Sutra’s van Patanjali I-27
Het Oneindige Nu van Heden Leven - Yogacapelle poëzie

AUM en de werking voor jou. Uit Sutra’s van Patanjali I-27

door | 20 dec, 2025 | Raja Yoga, Yoga als Ervaringswetenschap

VOORWOORD

Graag maak ik jou, als lezer van dit blog, deelgenoot van mijn studie van de Yoga Sutra’s van Patanjali, en wel sutra I-27. Deze sutra gaat over verklanking van het ‘onnoembare’ goddelijke of Ishwara; en wat jij en ik hiermee kunnen ervaren.
Mocht je nieuwsgierig zijn naar de eerdere sutra’s I-25 en I-26, deze worden ook nog beschreven in een blog, maar op het moment van publiceren van dit blog over de oermantra AUM, heb ik nog uitsluitend wordbestanden hierover tot mijn beschikking die je gratis kunt opvragen per telefoon of email.

Sutra I-27 volgens Taimni:

Zijn aanduider is (Hij wordt aangeduid door) ‘Om’.

Deze sutra vraagt om voorkennis over wat Mantra-Yoga inhoudt.
Ik citeer een klein stukje tekst: < Mantra-Yoga is die tak van Yoga, die tracht veranderingen teweeg te brengen in de materie en in het bewustzijn met behulp van ‘Geluid’. En wel een speciaal ‘Geluid’. Volgens de leer waarop Mantra-Yoga is gebaseerd, vindt de allereerste manifestatie van de Allerhoogste Werkelijkheid plaats door middel van een bijzondere en subtiele trilling, Sabda geheten, wat Geluid of Woord betekent. >

Jouw en mijn gedachten maken de wereld.

Trilling en bewustzijn blijken innig met elkaar verbonden. Reeds is in de wetenschap aangetoond dat vaste materie en energie onderling verwisselbaar zijn. Op elk denkbaar niveau van manifestatie (en nog-niet manifestatie) is er sprake van trilling, die in combinatie met bewustzijn tot manifestatie komt in de dingen, de materie, de fenomenen, de zichtbare werkelijkheid. Zonder trilling geen bewustzijn, zonder bewustzijn is trilling niet waar te nemen. Denk aan kleuren en geuren die je zintuiglijk bewust wordt en waarneemt door een zekere trilling.
Je kunt je nu wellicht voorstellen dat door het bewust uitspreken van woorden je hiermee de werkelijkheid, de materie, beïnvloedt. Zelfs al als jouw gedachten er zijn voordat deze worden uitgesproken, is er al een verbinding tussen trilling en jouw bewustzijn. Vandaar: gedachten zijn al krachten. Zo maken we met elkaar de wereld om ons heen.

Volgens Elleke van Kraalingen
I-27

Hij wordt aangeduid door de klank ‘Om’.
God of Ishwara is niet in woorden te benoemen; en toch: ‘Om’.

Volgens Jogchum Dijkstra
I-27

De heilige lettergreep ‘om’ spreekt hem uit.
Citaat: < ‘Om’ bestaat uit de drie letters A-U-M. Daar A en U in het Sanskriet samensmelten tot O, wordt Aum geschreven als Om.>
Ook: < Het enige zinvolle woord waarmee Ishwara, God, kan worden uitgesproken, is het zinloze ‘om’.

Uit alledrie de boeken in mijn woorden:

AUM (is niet zo maar een woord)

De oorsprong van deze oerklank ligt in een ver en vedisch verleden en komt uit het Sanskriet, de heilige taal van onder meer het hindoeïsme. Een taal is heilig (heel) wanneer de woordklanken direct verwijzen naar een universele waarheid.
AUM wordt gekenmerkt als de trilling der trillingen, ofwel de grondtoon van al wat leeft, waaronder ook de stof-materie.

Fysiek gesproken ontspant het reciteren bijvoorbeeld de stembanden.
De spirituele effecten zouden echter veel groter zijn dan de lichamelijke effecten.

Deze sutra stelt dat, wanneer je bewust de klank AUM uitspreekt en herhaaldelijk resoneert in openheid en respect voor de heelheid van deze heilige mantra, dit je helpt om je bewustzijn te verruimen en ontspannen contact te ervaren met jouw diepe Zelf.
AUM met aandacht reciteren geeft besef en ervaring van de oneindige beweging in jouzelf als voortdurende en oplossingsgerichte drieëenheid: A: scheppend aspect
U: onderhoudend aspect
M: oplossend en herscheppend aspect.

Het gaat om jouw bewustzijn en een unieke mystieke ervaring van Ishwara, ofwel het onnoembare en toch immer aanwezige universele (goddelijke) scheppend vermogen: in en door jou!

Noot 1

Voor wat betreft het christelijke Amen, het slot van alle christelijke gebeden, het islamitische Amin en Amon-de naam van de Egyptische God: Vele schriftgeleerden zijn van mening dat dat deze heilige woorden een relatie hebben met AUM, alhoewel deze relatie sec academisch en etymologisch (nog) niet zou zijn vastgesteld. Hier lijkt echter toch de UNIVERSELE verbondenheid tussen deze uitdrukkingen opnieuw duidelijk tevoorschijn te komen.

 

‘AUM’ handen en voeten geven in de praktijk van alledag:

Ga eens na waar jij in je eigen leven tegen aan loopt, waar je geneigd bent zaken vast te houden die je eigenlijk beter kunt loslaten, waardoor er ruimte komt voor iets nieuws waarmee je aan de slag zou willen. Met behulp van AUM en goed luisteren naar de innerlijke signalen – kun je jezelf helpen in deze levensprocessen.

Noot 2

Door vol aanwezig te zijn bij mediteren werk je aan het vergroten van je besef dat het levende NU 24/7 in je contacten met materie en mensen, gaat bevatten: aandacht voor jouw innerlijke processen, stilte, onderscheidend vermogen, devotie, mededogen, vitaliteit en aanvaarding van niet-vitaliteit, doorgronden van de waarde van lust en hebberigheid, vreugde, openheid en aanvaarding van eigen en andermens’ uniek-zijn.

Met andere woorden: Mediteren verhoogt het besef dat als ‘werken voor je brood’ uitsluitend bestaat vanuit hoedanigheden waaruit de harte-godskracht in ons blijkt en vorm krijgt, jij de wereld vreugde, balans en gezondheid geeft. De aarde is dan vanzelf een mooie en levende plek voor iedereen.
Wachten met dit alles tot anderen je leven ‘mooi’ maken, of tot steeds omstandigheden er voor zorgen dat jij dingen meemaakt, zet geen zoden aan de dijk.
Je bent het zelf: al-tijd, hier en nu en je kunt niet anders dan hèt en jouw leven mee maken!

 

Mediteren met AUM als drieëenheid:

Neem om te beginnen enkele minuten voor het resoneren van deze mantra. Merk goed op op welk moment de hoorbare verklanking niet meer nodig is omdat er een grote verstilling en ruimtegevoel in je is gekomen. Blijf in alle rust en oordeelloos in deze ervaring gedurende enkele minuten of zolang jij er behoefte aan hebt.

Vragen die je hebt in je dagelijks leven waar je niet makkelijk een antwoord op hebt, kun je neerleggen in deze oordeelloze rust, waar AUM op de achtergrond nog meedoet. Voel en wacht op innerlijke antwoorden en gevoelsreacties; en leer te onderscheiden of het een door egobehoeften ingevulde reactie is, of dat het echt vanuit je buik/je diepere bewustzijn, je ziel opborrelt. Voor wat betreft dit verschil ontvang je meer helderheid door regelmatige herhaling van deze meditatie.

 

En nu jóuw verklanking

Neem een rechtop meditatieve zacht-actieve zithouding aan: op een stoel met de voeten op de grond recht onder de knieën, of op je meditatiekussen.
Houd de armen licht gestrekt met de handen in gyan mudra op de knieën en de handpalmen naar boven.

Je rustige aandacht is in het gehele lichaam vanaf de voetzolen tot en met de kruin, want ons gehele lichaam is een klankkast.
AUM langzaam en met aandacht uitsprekend, laat je in essentie alle klanken ervaren.
Je ADEMT ontspannen, volledig en ruim IN (1) Zet vervolgens de adem in buik en middenrif iets vast door de (onder)buikspieren een klein beetje aan te spannen en bekkenbodem iets op te tillen. Dit werkt als adem- en klanksteun (2) en hierdoor draag je de adem gedurende de gehele klankvorming van AUM.

– Laat de A diep in de keel ontstaan.
– De U visualiseer je als een grote omgekeerde hoofdletter U vanaf laag in de borstholte. De klank komt als het ware uit de twee pootjes van de U omhoog en komt via de keelholte samen in de mondholte en doet mee zwevend langs het verhemelte, waardoor A en U samenvallen in een wonderlijke levendige klank die lijkt op ‘OOO’ .
– De M wordt gevormd door deze over de ontspannen lippen te laten trillen als de meest naar buiten geschoven klank die je kunt uitspreken.
– Blijf je gehele lichaam tijdens de verklankingen van AUM bewust voelend observeren vanaf de voetzolen tot en met de kruin, via het voorhoofd, het derde oog.

– Merk ook op hoe je UITADEMT (3) gedurende en ná AUM: Laat daarbij de onderbuik en navel langzaam naar binnen getrokken worden. Je ademt steeds weer rustig en volledig in door ademruimte aan buik en middenrif te geven (zie boven).

– Pas toe wat hierboven is gezegd bij ‘Mediteren met AUM als drieëenheid’.

Boeken:

1 Zien door Yoga. Patanjali’s sutra’s, direct vertaald uit het Sanskriet, verantwoord en toegelicht – Jogchum Dijkstra.
2 Meditaties op de Yoga Sutra’s van Patanjali – Een gids met praktische oefeningen voor reflectie en meditatie – Elleke van Kraalingen.
3 De Yoga Sutra’s van Patanjali – De wetenschap van Yoga – Dr. I.K. Taimni.
4 Wat is Yoga – Een inleiding tot Universeel Denken – Hans Wesseling.

 

En jij?

Laat iets van je horen als mijn woorden – en AUM –  in jou resoneren, op welke manier dan ook.

 

 

GRATIS podcasts en (les)video’s: Https://www.youtube.com/@yogacapelle.nellekeslotboom

Over Nelleke

Hallo, ik ben Nelleke Slotboom, docent bij Yoga Capelle. Het doet mij plezier om met een uitgebreide scholing en uit eigen ervaring lichamelijke oefeningen – asana’s – en ook ervaringsgerichte yogische filosofie over te dragen aan iedereen die hiervoor open staat.
Ik leer jou, als cursist, hoe je meer ontspanning in je leven kunt ervaren, leniger, flexibeler en sterker wordt: lichamelijk en geestelijk!

Ook ondersteun ik jou in je proces jezelf in relatie tot jouw omgeving beter te snappen. Inzicht krijgen in jezelf is zelf ‘in zicht’ komen en inzien dat je niet hoeft te zoeken naar grip op je leven. Alles is voortdurend in verandering. Het is een mooie Kunst om je steeds opnieuw aan te passen aan situaties, ook die minder aangenaam zijn of lijken, zonder situaties of personen te vermijden EN … zonder jezelf geweld aan te doen!

Dit alles vraagt om ontwikkeling van een gecentreerd bewustzijn, zodat je vanzelfsprekender (vanuit je zelf sprekend) meer dingen onderneemt waar je blij van wordt.

Gerelateerde artikelen

Ontspanning èn Zelfsturing via Yoga Nidra.

Ontspanning èn Zelfsturing via Yoga Nidra.

Concreet je leven naar wens beïnvloeden met behulp van Sankalpa tijdens Yoga Nidra.

Hoe ga je om met de hobbels die je moet nemen in je leven? Creëer je oplossingen waar je blij van wordt?

Vraag jezelf hierbij af:
– Hoe wil ik – vooral – ZIJN in mijn leven.
– Wat wil je geven aan jezelf en anderen.
– Wat doe jij innerlijk met terugkerende frustraties en teleurstellingen? Projecteren, afreageren op degene die te maken hebben met die emoties?- Wanneer ervaar je innerlijke rust zonder het gevoel ergens voor op de loop te zijn of achter jezelf aan te hollen?
– Wat versta je onder: ‘Mijn leven mooier en zinvoller maken’?

Lees meer
Vrede met onvrede. Hoe dan …?

Vrede met onvrede. Hoe dan …?

Wij zèlf zijn vrede of onvrede.
Jij en ikzelf zijn DE schakels die ervoor zorgen dat het universum niet in stukjes uiteenvalt. Nou ja, een beetje gechargeerd 🥴, maar… toch is het waar. Jij en ik zijn persoonlijk verantwoordelijk voor wat wij zelf in de wereld vorm geven: opbouwend of vernietigend.

Lees meer
JIJ en de geschiedenis: Geschied-EN-IS.

JIJ en de geschiedenis: Geschied-EN-IS.

Oorlog en vrijheid gedenken: dit doen wij in Nederland op 4 en 5 mei, kort na elkaar maar eigenlijk … gebeurt dit tegelijkertijd. Het woord geschiedenis goed bekijkend kun je er van maken: geschied-EN-IS. Hoe zie jij je eigen rol in de geschiedenis?

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in op mijn mailinglijst en ontvang 1 à 2x per maand yogische informatie.

Controleer je e-mail!

Tweet
Share
Share
Pin